Er slutte og røyke lettere enn man tror ?

Ett langt liv i restaurant bransjen er stort sett alltid forbundet med røyking. Jeg begynte faktisk og røyke da jeg begynte i denne berømte bransjen .På min første Dj jobb var jeg bare 13 år på en skoledans på Fløien , men startet ikke røykingen allerede da. Da jeg var rundt 16 jobbet jeg på Hotel Norge på lager avdelingen der en periode, da begynte røykingen. Utrolig mange i denne bransjen røykte , og når vi etter hvert begynte i restaurantene og discotekene var man omringet av gjester som røykte. Det ble liksom en del av hele jobben , ta en røyk med en kollega eller en røyk med en av gjestene ved hver pause. De første årene mine i bransjen kunne man jo røyke inne på puber og discotek , det gjorde jo ikke saken bedre , og noe snakk om og slutte og røyke var det aldri på den tiden. Etter noen år kom de første røyke restriksjonene , halve lokalet med røyking og den andre halvdelen røykfri , i tillegg måtte utestedene anskaffe avtrekks vifter over barene for at personalet ikke skulle få røyk i seg når de jobbet ( mange av de røykte jo selv), dette i tråd med ny røykelov og arbeidsmiljø loven. En del ganske store utgifter ble da påført bransjen som da måtte investere i avtrekk og vifte anlegg osv. Dette fenomenet varte jo ganske kort tid før det ble total forbud med røyking inne . Mye av disse investeringene var da forgjeves og for noen , penger ut vinduet . Nye lover og regler dukker jo hele tiden opp i denne bransjen , noe som gjør det tøft og drive både økonomisk og på andre måter , mange aktører klarer ikke driften lenge nettopp pga dette. . En periode var jeg ute av denne bransjen og da ble det faktisk mindre røyking på meg , merkbart mindre kan man si , men med en gang jeg var tilbake i bransjen så økte røykingen igjen , var liksom en del av jobben , selv om man nå måtte trekke utenfor i friluft for og røyke . Helsen ble merkbart dårligere med årene , og den 19 mai i år bestemte jeg meg for og slutte og røyke på dagen , noe røyke avenningskurs var overhode ikke på tale for min del , Sheriffen vil selv bestemme og fikse det, nikotin tyggis og annet tull var ikke aktuelt i det hele tatt . Jeg sluttet på dagen , er fremdeles røykfri etter over 4 måneder , blir ikke påvirket på jobben , har ingen trang til røyk verken når jeg er stresset eller tar meg en drink , og det er faen så irriterende for jeg kunne jo tydeligvis sluttet enkelt med dette faenskapet for lenge siden. Det var mye lettere enn jeg trodde ( nå tilbyr de meg snus , men det er like gale og kansje verre så det er helt utelukket ). Dette jeg gjorde er sikkert ikke like enkelt for alle , og slutte tvert , men jeg tror det er den beste oppskriften , funket for meg , kansje den funker for deg og ? Lov og prøve , du får garantert en bedre hverdag og mer overskudd , mye mer opplagt om morgenen , jeg opplever og ha lyst til og trene og holde meg frisk , selv med en stressende jobb som jeg har til tider som i seg selv kan ta livet av de fleste , har jeg det nå mye bedre med meg selv .

4 kommentarer
    1. Du er skikkelig dyktig med endring av livsstil! Jeg henger helt med på dette med røykingen, men trening….
      Skulle ønske treningsgleden din var smittsom 👍😊 Jeg trener fordi jeg bør.
      Igjen – du er dyktig, og imponerer 👏🏻😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg