Er der en sperre og finne ? Er det umulig og lytte til folket ?

Man kan saktens spørre seg når man ser hvor det bærer hen med det meste når det gjelder bybane trase’ over Bryggen, eller bybane i det hele tatt . Der hersker ingen tvil om at flertallet av byens befolkning ikke vil ha bybanen over Bryggen , tunnel løsning er og foretrekke , eller ikke bane i det hele tatt  . Dette går igjen på målinger og diverse debatt innlegg . Nye momenter dukker opp hele tiden både når det gjelder finansiering av banen , og alle konsekvensene rundt hele bygge prosjektet . Det har vært skrevet mye om det allerede , selv av undertegnede , så skal ikke gå inn på alle detaljene rundt dette med byggeperiode men en del annet kan man nevne her .

Prioriteringer innen pengebruken er jo en sak her , ett helt kommunalt boligkompleks har stått brakk i 5 år med utgifter som tilsyn av vektere for at ikke husene skal kunne huse uønskede , og da med fare for brann tilløp og annet .Folk som bor i strøket der føler seg utrygge , mørkt og forslummet er det slik disse bygningene nå fremstår sies det .
Husrekken rommer ca 30 leiligheter og må total renoveres .Det er gjennområttent og full i sopp , en prislapp på 260 mill er satt på og kunne fikse dette , det er det lenger ikke rom for og bevilge midler til og hele konseptet vil bli forsøkt solgt . Verdien på dette er nok ikke all verden nå all den tid byggene er verneverdig , så man kan ikke skifte utseende utvendig , bare rive ut alt innvendig og bygge nytt . Ser man prislappen på renoveringen så er det nok ikke mange som vil ta i dette . 238 personer i bolig kø som trenger kommunal hjelp , 50 av de er familier eller par , her var det tiltenkt ett 30 talls leiligheter , dette blir nå tilvisning til private leiligheter leiet i regi av kommunen . At man har kunne la dette stå så lenge og la det forringe i verdi når folk trenger bolig hjelp er jo nesten ikke til og tro . Skolestreiken har spart kommunen for en del mill i lønnsutgifter , får virkelig håpe de pengene går tilbake til skolen i en eller annen form , som hjelp til og få tatt igjen det tapte i undervisningen eller støtte til vanskelig stilt ungdom , at ikke pengene havner i bybane sluken eller vegbygging og andre lignende ting

Fyllingsdalen etterlyser sitt kulturhus som de har vært lovet i årevis , her er det utsettelser , økte kostnader og inntekts strømmen er og blir strammere , dermed tidligst 2026 , med kutt i kostnadene . Dette er selvfølgelig ikke tråd med lovnadene , så den daglige lederen på Fyllingsdalen teater er meget skuffet og kaller det useriøst .

De nevnte saker over her er bare ett par saker av mange andre og lignende ting man enten må kutte i eller legge brakk . Det altoverskyggende er tydeligvis og få penger til bybanen , det er visst det alt handler om , omtrent alt annet må vike virker det som .

Finansiering av bybanen har tydeligvis mange fallgruber i øyeblikket , men her er man villig til og ofre eller gjøre det meste for og få det i gang . Radikal prisøkning , man har ikke på plass avtale med Vedum , staten som sikrer det 70% tilskudd på kostnadene som en gang var lovet , da var prisen 14 millarder ca , nå er 20 tallet i sikte . De innvalgte byråkratene i fylkeskommunen har tydeligvis hastverk og vil ikke bry seg med og vente på staten , men bruke og forskuttere hundrevis av egne millioner for og kunne få satt første spaden i jorden ( Bryggen ). Mange i fylkeskommunen reagerer kraftig på dette og har med seg vegvesenet sin Kjartan Hove som mener at dette ikke kan starte opp før ett vedtak i stortinget er gjort . Og forskuttere  er nå fylkesdirektøren med avdelingsdirektør Rasmussen sin fanesak virker det som . Slik forskuttering er ikke lov lenger , skal man tolke regelverket som kom i 2019 , her prøver man altså og snik kjøre inn midlene . Jeg syns dette nå er på ville veier , man kan ikke trumfe igjennom alt for enhver pris , og la alt annet bare reduseres eller legges vekk , selv byrådet her i byen vil jo øke bompengene på klima bilene for og få dette til , ikke at jeg syns det skal være forskjell på bompengene når det gjelder biler , bensin eller EL , men her går de altså på alle veier for og sette i gang sirkuset .

Eksperter fra UNESCO er på besøk i byen , ikke vet jeg i skrivende stund hva som er utfallet av det , eller om de fremdeles holder på , de får ikke snakke med pressen og hvilke samtaler de skal ha er visst under stram regi og bortimot hemmelig , styrt av byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad fra Venstre . Hun er nok villig til og strekke seg langt i denne saken for og få bybane over Bryggen er jeg redd for .

 

Åpenhet er en selvsagt ting for oss i Bergenslisten når slike beslutninger skal tas . Hva som skjer i og rundt Bergenslisten finner du ved og gå inn på Bergenslisten på facebook , er 2 grupper der . Vi vil redde sentrum og Bryggen ,vi vil ha en levende by , vi vil at næringslivet i byen vår skal overleve , vi vil ta vare på arbeidsplassene til folk  , vi har mange andre saker på agendaen når vårt valg program blir lagt ut .En meningsmåling som ble gjort , ga en indikasjon på at folk har fått med seg Bergenslisten og at vi øker i omfang . Det er valg neste år , husk det , ting kan ennå reddes .

1 kommentar

    1. Håper Bergenslisten blir størst og at det aldri blir bybane til Åsane.
      Den koster altfor mye penger, som kan gå til andre ting.
      Et idiotisk prestisjeprosjekt av bystyret! 😡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

    Dette skjemaet er beskyttet av reCAPTCHA.
    Googles Personvernregler og vilkår for bruk er gjeldende.

Siste innlegg