Er der en sperre og finne ? Er det umulig og lytte til folket ?

Man kan saktens spørre seg når man ser hvor det bærer hen med det meste når det gjelder bybane trase’ over Bryggen, eller bybane i det hele tatt . Der hersker ingen tvil om at flertallet av byens befolkning ikke vil ha bybanen over Bryggen , tunnel løsning er og foretrekke , eller ikke bane i det hele tatt  . Dette går igjen på målinger og diverse debatt innlegg . Nye momenter dukker opp hele tiden både når det gjelder finansiering av banen , og alle konsekvensene rundt hele bygge prosjektet . Det har vært skrevet mye om det allerede , selv av undertegnede , så skal ikke gå inn på alle detaljene rundt dette med byggeperiode men en del annet kan man nevne her .

Prioriteringer innen pengebruken er jo en sak her , ett helt kommunalt boligkompleks har stått brakk i 5 år med utgifter som tilsyn av vektere for at ikke husene skal kunne huse uønskede , og da med fare for brann tilløp og annet .Folk som bor i strøket der føler seg utrygge , mørkt og forslummet er det slik disse bygningene nå fremstår sies det .
Husrekken rommer ca 30 leiligheter og må total renoveres .Det er gjennområttent og full i sopp , en prislapp på 260 mill er satt på og kunne fikse dette , det er det lenger ikke rom for og bevilge midler til og hele konseptet vil bli forsøkt solgt . Verdien på dette er nok ikke all verden nå all den tid byggene er verneverdig , så man kan ikke skifte utseende utvendig , bare rive ut alt innvendig og bygge nytt . Ser man prislappen på renoveringen så er det nok ikke mange som vil ta i dette . 238 personer i bolig kø som trenger kommunal hjelp , 50 av de er familier eller par , her var det tiltenkt ett 30 talls leiligheter , dette blir nå tilvisning til private leiligheter leiet i regi av kommunen . At man har kunne la dette stå så lenge og la det forringe i verdi når folk trenger bolig hjelp er jo nesten ikke til og tro . Skolestreiken har spart kommunen for en del mill i lønnsutgifter , får virkelig håpe de pengene går tilbake til skolen i en eller annen form , som hjelp til og få tatt igjen det tapte i undervisningen eller støtte til vanskelig stilt ungdom , at ikke pengene havner i bybane sluken eller vegbygging og andre lignende ting

Fyllingsdalen etterlyser sitt kulturhus som de har vært lovet i årevis , her er det utsettelser , økte kostnader og inntekts strømmen er og blir strammere , dermed tidligst 2026 , med kutt i kostnadene . Dette er selvfølgelig ikke tråd med lovnadene , så den daglige lederen på Fyllingsdalen teater er meget skuffet og kaller det useriøst .

De nevnte saker over her er bare ett par saker av mange andre og lignende ting man enten må kutte i eller legge brakk . Det altoverskyggende er tydeligvis og få penger til bybanen , det er visst det alt handler om , omtrent alt annet må vike virker det som .

Finansiering av bybanen har tydeligvis mange fallgruber i øyeblikket , men her er man villig til og ofre eller gjøre det meste for og få det i gang . Radikal prisøkning , man har ikke på plass avtale med Vedum , staten som sikrer det 70% tilskudd på kostnadene som en gang var lovet , da var prisen 14 millarder ca , nå er 20 tallet i sikte . De innvalgte byråkratene i fylkeskommunen har tydeligvis hastverk og vil ikke bry seg med og vente på staten , men bruke og forskuttere hundrevis av egne millioner for og kunne få satt første spaden i jorden ( Bryggen ). Mange i fylkeskommunen reagerer kraftig på dette og har med seg vegvesenet sin Kjartan Hove som mener at dette ikke kan starte opp før ett vedtak i stortinget er gjort . Og forskuttere  er nå fylkesdirektøren med avdelingsdirektør Rasmussen sin fanesak virker det som . Slik forskuttering er ikke lov lenger , skal man tolke regelverket som kom i 2019 , her prøver man altså og snik kjøre inn midlene . Jeg syns dette nå er på ville veier , man kan ikke trumfe igjennom alt for enhver pris , og la alt annet bare reduseres eller legges vekk , selv byrådet her i byen vil jo øke bompengene på klima bilene for og få dette til , ikke at jeg syns det skal være forskjell på bompengene når det gjelder biler , bensin eller EL , men her går de altså på alle veier for og sette i gang sirkuset .

Eksperter fra UNESCO er på besøk i byen , ikke vet jeg i skrivende stund hva som er utfallet av det , eller om de fremdeles holder på , de får ikke snakke med pressen og hvilke samtaler de skal ha er visst under stram regi og bortimot hemmelig , styrt av byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad fra Venstre . Hun er nok villig til og strekke seg langt i denne saken for og få bybane over Bryggen er jeg redd for .

 

Åpenhet er en selvsagt ting for oss i Bergenslisten når slike beslutninger skal tas . Hva som skjer i og rundt Bergenslisten finner du ved og gå inn på Bergenslisten på facebook , er 2 grupper der . Vi vil redde sentrum og Bryggen ,vi vil ha en levende by , vi vil at næringslivet i byen vår skal overleve , vi vil ta vare på arbeidsplassene til folk  , vi har mange andre saker på agendaen når vårt valg program blir lagt ut .En meningsmåling som ble gjort , ga en indikasjon på at folk har fått med seg Bergenslisten og at vi øker i omfang . Det er valg neste år , husk det , ting kan ennå reddes .

1 kommentar
    1. Håper Bergenslisten blir størst og at det aldri blir bybane til Åsane.
      Den koster altfor mye penger, som kan gå til andre ting.
      Et idiotisk prestisjeprosjekt av bystyret! 😡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg