Bybane prosjektet nærmer seg en farse , detaljer gir sjokk

Ny sjokkbeskjed fra bybane sjefen , byggetiden for bybaneprosjektet er avhengig av hvordan man forlenger Fløyfjellstunnelen til Eidsvåg . Dette forteller utbyggingssjef Ole Wilhelm Mortensen .
Det er ikke bestemt hvordan det nye tunnelsystemet skal bygges ennå , men det må stå ferdig før en kan frigi arealene til bybanen i Sandviken , og delvis også i sentrum , delvis er vel bare nevnt for og begrense motstanden og bortforklare , sier seg selv at sentrum blir kraftig berørt .

Den eksisterende Fløyfjellstunnelen skal forlenges til Eidsvåg , men dagens 2 løp tilfredsstiller ikke EU sine krav til tunnel sikkerhet og må oppgraderes . Velger man og ruste opp dagens tunneler i henhold til EU sine forskrifter kan byggetiden vare til 2040 . Dagens sjokk kaller Trond Tystad fra Bergenslisten , disse nye opplysningene .
Her skal man altså rasere sentrum fra 2024 til 2032 , mest sannsynlig lenger , uten at en eneste tar ansvar for disse tingene som dukker opp virker det som . Handler alt om og få vedtatt en plan snarest , for nok engang snyte velgerne i Bergen fra og bestemme over sin egen by og kommune ? Man kan trygt si at Tystad er inne på noe vesentlig her . 2040 ! Himmel og hav , det er lenge til det ,dette vil få ufattelige konsekvenser for alle , private som næringer . Folk vil måtte selge sine hus , næringer må selge sine butikker eller lagre , det blir store inngrep for mange her .

Økonomiske konsekvenser kan bli radikale for mange næringer og arbeidstakere i en eventuell byggeperiode , en periode man faktisk ikke kan sette en eksakt tid på , her er noen eksempler på tap under gravearbeid i Kong Oscars gate og Olav Kyrres gate :
Bedrifter gikk fra 12 millioner i omsetning til knappe 2 millioner under gravearbeidet i disse gatene , noen på enda større tap og noen måtte legge inn årene . Arbeidet var også forsinket i stor grad . Mange mistet sine jobber pga dette . Man kan da tenke seg hva som vil skje med næringer og arbeidsplasser langs den påtenkte traseen gjennom sentrum som kan bli belastet til 2040 muligens, katastrofe er fornavnet .

De som avgjør byggetiden til Åsane var ikke tilstede på kommunens pressekonferanse , av alle ting . Byggetiden er jo en vital sak oppi hele greien her . Helt utrolig hvordan man turer frem med dette prosjektet . Samtidig er det et politisk rabalder i byen pga byrådet sin rolle i barnevern saker som har preget nyhetene de siste dagene , mistillit forslag er nevnt , byrådet kan stå i fare , byrådsleder for kritikk og man spør seg om hva han da tenker om bybane spørsmålet om de må gå av . Noe skikkelig svar er der ikke og hente på dette , kun at man skal jobbe videre med barnevern saken og bybanen over Bryggen . Torsdag vil det bli en avgjørelse på dette hvis flertallet går for og felle dagens byråd .
Skulle det skje , gjenstår det og se om hvor Høyre stiller seg i bybane saken , ett parti som var for tunnel , men skapt usikkerhet om de står for det enda , mye pga Meyer sine uttalelser om og belite seg slik bybane planen er nå . Vi får virkelig håpe Høyre våkner her nå og gjør det riktige  , nekte å gå med på en bane over Torget og Bryggen . Sentrum må i tillegg reddes , Bergen må få være det den er , byens  tradisjoner og kulturarv/verdensarv  må vernes .

 

Huseiere har fått sjokk , en mengde hus og hjem står i fare for og bli kjøpt opp og revet for og bane vei for prosjektet, ca 49 eiendommer , muligens flere . Nils -Olav Flagtvedt er en av de som mister huset sitt hvis bybanen kommer til Åsane , han vil miste ett barndomshjem og sitt eget hus på samme stedet , ett sted han har holdt til i 70 år . Helt for jævlig er hans mening. Han er ikke alene , en mengde hus og hjem står på planen til og kjøpes opp og rives , langs hele traseen fra sentrum til Åsane , 3-4 milliarder vil gå med til dette( blir nok mer slik boligmarkedet svinger ) , penger man ikke har til prosjektet enda , der er faktisk ikke noe avgjort når det gjelder penger til prosjektet , ingenting er godkjent enda , verken forskuttering eller tilskudd fra staten . Likevel kjører man på med byggeplaner og tidsramme på byggestart uten noen midler er på bordet , iallfall ikke midler som kan realisere byggeprosjektet .Og sette i gang dette uten og ha sånt avklart er jo galskap.

Bane Nor har heller ikke lagt seg flat , det står på sitt at bybanen ikke kan krysse deres spor , da må banen enten går over deres spor , eller under . Dette sies og være umulig og få til , så dermed bryr de seg heller ikke om Bane Nor sine innsigelser .
Det verste med saken er at man ikke bryr seg om hva velgerne mener heller , der har aldri vært flertall fra velgerne om en bybane over Bryggen , det må være helt klart , tunnel alternativet er det eneste alternativet som kan godkjennes hvis man i det hele tatt skal ha en bane til Åsane , noen røster vil ikke ha banen i det hele tatt , slik vil det alltid være , men Bryggen og sentrum må reddes fra denne galskapen , det er vi helt bestemt på .

På Bergensliseten sin side kan man finne ett innlegg av Trond Tystad : FØRSTE PRESSEMELDING ETATENS BYBANEFORSLAG.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

    Dette skjemaet er beskyttet av reCAPTCHA.
    Googles Personvernregler og vilkår for bruk er gjeldende.

Siste innlegg