Bybane prosjektet nærmer seg en farse , detaljer gir sjokk

Ny sjokkbeskjed fra bybane sjefen , byggetiden for bybaneprosjektet er avhengig av hvordan man forlenger Fløyfjellstunnelen til Eidsvåg . Dette forteller utbyggingssjef Ole Wilhelm Mortensen .
Det er ikke bestemt hvordan det nye tunnelsystemet skal bygges ennå , men det må stå ferdig før en kan frigi arealene til bybanen i Sandviken , og delvis også i sentrum , delvis er vel bare nevnt for og begrense motstanden og bortforklare , sier seg selv at sentrum blir kraftig berørt .

Den eksisterende Fløyfjellstunnelen skal forlenges til Eidsvåg , men dagens 2 løp tilfredsstiller ikke EU sine krav til tunnel sikkerhet og må oppgraderes . Velger man og ruste opp dagens tunneler i henhold til EU sine forskrifter kan byggetiden vare til 2040 . Dagens sjokk kaller Trond Tystad fra Bergenslisten , disse nye opplysningene .
Her skal man altså rasere sentrum fra 2024 til 2032 , mest sannsynlig lenger , uten at en eneste tar ansvar for disse tingene som dukker opp virker det som . Handler alt om og få vedtatt en plan snarest , for nok engang snyte velgerne i Bergen fra og bestemme over sin egen by og kommune ? Man kan trygt si at Tystad er inne på noe vesentlig her . 2040 ! Himmel og hav , det er lenge til det ,dette vil få ufattelige konsekvenser for alle , private som næringer . Folk vil måtte selge sine hus , næringer må selge sine butikker eller lagre , det blir store inngrep for mange her .

Økonomiske konsekvenser kan bli radikale for mange næringer og arbeidstakere i en eventuell byggeperiode , en periode man faktisk ikke kan sette en eksakt tid på , her er noen eksempler på tap under gravearbeid i Kong Oscars gate og Olav Kyrres gate :
Bedrifter gikk fra 12 millioner i omsetning til knappe 2 millioner under gravearbeidet i disse gatene , noen på enda større tap og noen måtte legge inn årene . Arbeidet var også forsinket i stor grad . Mange mistet sine jobber pga dette . Man kan da tenke seg hva som vil skje med næringer og arbeidsplasser langs den påtenkte traseen gjennom sentrum som kan bli belastet til 2040 muligens, katastrofe er fornavnet .

De som avgjør byggetiden til Åsane var ikke tilstede på kommunens pressekonferanse , av alle ting . Byggetiden er jo en vital sak oppi hele greien her . Helt utrolig hvordan man turer frem med dette prosjektet . Samtidig er det et politisk rabalder i byen pga byrådet sin rolle i barnevern saker som har preget nyhetene de siste dagene , mistillit forslag er nevnt , byrådet kan stå i fare , byrådsleder for kritikk og man spør seg om hva han da tenker om bybane spørsmålet om de må gå av . Noe skikkelig svar er der ikke og hente på dette , kun at man skal jobbe videre med barnevern saken og bybanen over Bryggen . Torsdag vil det bli en avgjørelse på dette hvis flertallet går for og felle dagens byråd .
Skulle det skje , gjenstår det og se om hvor Høyre stiller seg i bybane saken , ett parti som var for tunnel , men skapt usikkerhet om de står for det enda , mye pga Meyer sine uttalelser om og belite seg slik bybane planen er nå . Vi får virkelig håpe Høyre våkner her nå og gjør det riktige  , nekte å gå med på en bane over Torget og Bryggen . Sentrum må i tillegg reddes , Bergen må få være det den er , byens  tradisjoner og kulturarv/verdensarv  må vernes .

 

Huseiere har fått sjokk , en mengde hus og hjem står i fare for og bli kjøpt opp og revet for og bane vei for prosjektet, ca 49 eiendommer , muligens flere . Nils -Olav Flagtvedt er en av de som mister huset sitt hvis bybanen kommer til Åsane , han vil miste ett barndomshjem og sitt eget hus på samme stedet , ett sted han har holdt til i 70 år . Helt for jævlig er hans mening. Han er ikke alene , en mengde hus og hjem står på planen til og kjøpes opp og rives , langs hele traseen fra sentrum til Åsane , 3-4 milliarder vil gå med til dette( blir nok mer slik boligmarkedet svinger ) , penger man ikke har til prosjektet enda , der er faktisk ikke noe avgjort når det gjelder penger til prosjektet , ingenting er godkjent enda , verken forskuttering eller tilskudd fra staten . Likevel kjører man på med byggeplaner og tidsramme på byggestart uten noen midler er på bordet , iallfall ikke midler som kan realisere byggeprosjektet .Og sette i gang dette uten og ha sånt avklart er jo galskap.

Bane Nor har heller ikke lagt seg flat , det står på sitt at bybanen ikke kan krysse deres spor , da må banen enten går over deres spor , eller under . Dette sies og være umulig og få til , så dermed bryr de seg heller ikke om Bane Nor sine innsigelser .
Det verste med saken er at man ikke bryr seg om hva velgerne mener heller , der har aldri vært flertall fra velgerne om en bybane over Bryggen , det må være helt klart , tunnel alternativet er det eneste alternativet som kan godkjennes hvis man i det hele tatt skal ha en bane til Åsane , noen røster vil ikke ha banen i det hele tatt , slik vil det alltid være , men Bryggen og sentrum må reddes fra denne galskapen , det er vi helt bestemt på .

På Bergensliseten sin side kan man finne ett innlegg av Trond Tystad : FØRSTE PRESSEMELDING ETATENS BYBANEFORSLAG.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg