Innsigelser i kø , løsbart messer byrådet

 

Er vel ikke en eneste dag uten innsigelser mot bybanetrase’ over Bryggen , og med rette vil jeg og de fleste si . Unesco med sine innspill , riksantikvaren , Bane Nor og forsvaret med sine innsigelser , svaret man får med byråd Fjeldstad i spissen  er at alt er løsbart ,alt  kan fremskyndes osv . Preller omtrent av som vann på gåsen virker det som når det gjelder byrådet, disse innsigelsene og protestene, disse har bestemt seg tydeligvis , koste hva det vil .En oppsummering av saker som har versert i Bergens pressen siste tiden har jeg litt innlegg om under her.

Når det gjelder næringsvirksomhet i sentrum , er ikke mye tatt hensyn til , eier av butikker i byen , Trond Henrik Grønhaug var inne på dette i sitt debatt innlegg i BT . Omfattende sperringer må til for og sikre anleggsområdene i arbeidet med trase’ gjennom byen og utover Bryggen .Dermed blir indre by nærmest utilgjengelig i hele anleggsfasen. Spørsmålet man da stiller seg er om noen i det hele tatt tar seg bryet med og besøke sentrum når det mest attraktive er omgjort til anleggsområde, bortimot 10-12 år frem i tid , kansje lenger. Trond Henrik Grønhaug frykter det verste og han er langt fra alene om det . Dette dreier seg om små og mellomstore bedrifter innen handel , servering , service , turisme , kultur osv osv . Lønnsomheten for bedrifter er langt lavere enn på kjøpesentrene utenfor byen . En kamp for og overleve for  bedrifter som gjør at det er lys i vinduene ,at det er pyntet til jul i byen , de samme bedriftene som er grunnlaget for Bergen Sentrum AS , som setter opp julemarked og Pepperkake byen .Alt har en sammenheng , skal vi virkelig miste alt dette for en bybanetrase’ gjennom byen og over Bryggen , en trase’ som ikke har flertall i ryggen ,noe som blir  en dystopisk fremtid for byen  ? Slik beskrives dette av Trond Henrik Grønhaug , tankevekkende .

Tar man ett eksempel var gravingen i Olav Kyrres gate en katastrofe for mange , pågikk 2019-2021  , 9 måneder var planen i utgangspunktet , men det gikk 25 , ett omsetningstap på mange hundre millioner var fasit , uten kompensasjon , så da kan man tenke seg hvilke konsekvenser dette bybane opplegget vil medføre , skrekkscenario for de fleste blir nok konsekvensene . En konsekvens analyse er mangelvare , noe som kartlegger økonomiske og andre konsekvenser for næringsdrivende og beboere i sentrum er fraværende , ingen rapporter er lagt frem , ingen fakta på bordet , kun utredninger om selve banen . Det er vel svært betenkelig , at man ikke ser på slike radikale konsekvenser det vil medføre for de som har sitt virke i byen .

Ordet milliardær klubb ble lansert i pressen her i byen , det ga selvfølgelig tilhengerne av bybane over Bryggen vann på møllen , da fant man noe og henge seg på , ikke uventet heller , men det må være lov og være motstander av denne traseen enten man er milliardær med kaviar på bordet eller man er den vanlige person i gaten som handler seg en pølse på 3 kroneren , felles sak er lov . Felleskapet har rett til og bli hørt.

Tar vi med vegvesenet sitt innspill i saken her , ser vi enda flere innsigelser , som kansje ikke blir tatt hensyn til heller , skal man tro det det Fylkesdirektør Rune Haugsdal legger opp til , han vil sette spaden i jorden så fort råd er selv om vegvesenet er soleklar på at det ikke kan bygges noe bybane over Bryggen før avlastnings tunnel for biltrafikken er på plass  , det handler om trafikksikkerhet og kaos . I tillegg vil ett steindeponi i Sandviken fullstendig ødelegge bomiljøet for innbyggerne , spesielt de ved Saltimporten.  , dette deponiet for og kunne korte ned anleggstiden med 2 år  .Helt horribelt .Både prosjektdirektør Roger Skogli og avdelingsdirektør Håkon Rasmussen måtte gå etter store budsjettoverskridelser på byggetrinn 4 , Fyllingsdalen , dette under Rune Haugsdal som fylkesdirektør  , banen stoppet ved Oasen som de fleste vet , ikke Spelhaugen som var planen . Haugsdal vil allikevel få satt spaden i jorden så fort som mulig når det gjelder Bryggen , hvor milliardene på prosjektet vokser hele tiden , helt vilt spør du meg .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Til slutt vil jeg ta med at Morten Myksvoll , aviskommentator og tidligere politiker , tidligere næringspolitisk rådgiver i Bergens Næringsråd , har fått seg en sympatisør med sin ensrettede argumentasjon om bybane over Bryggen , det er kun det han skriver , bybane over Bryggen er tingen , i denne saken har av alle Preben Aavitsland hengt seg på , en kar som ikke bor i Bergen en gang , han kaller bybanen genial , og at utvidelsen nordover bør komme raskest mulig , den må gå over Bryggen og riksveien der fjernes , kansje motstanden mot dette dempes skriver han på twitter , hvis bergenserne forstår at verden utenfor Bergen ikke er så veldig imponert av denne husklyngen på Bryggen . Som og banne i kirken vil jeg si til Preben , frekt og han vet eller har vel ikke satt seg inn alt annet denne bybanen vil medføre av problemer og ødelagt sentrum generelt . Tror han skal holde seg til og twittre på sine felt , FHI osv , her er han på tynn is . Han tror at tweeten hans gjør at han på neste tur til Bergen bør unngå mørke smug og stadig se seg over skulderen ifølge han selv  , jeg tror bestemt han bør vente litt med ett besøk her i byen uansett , selv om jeg har lite tro på at noe radikalt vil skje han , bortsett fra berettige kommentarer .

.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

    Dette skjemaet er beskyttet av reCAPTCHA.
    Googles Personvernregler og vilkår for bruk er gjeldende.

Siste innlegg