Innsigelser i kø , løsbart messer byrådet

 

Er vel ikke en eneste dag uten innsigelser mot bybanetrase’ over Bryggen , og med rette vil jeg og de fleste si . Unesco med sine innspill , riksantikvaren , Bane Nor og forsvaret med sine innsigelser , svaret man får med byråd Fjeldstad i spissen  er at alt er løsbart ,alt  kan fremskyndes osv . Preller omtrent av som vann på gåsen virker det som når det gjelder byrådet, disse innsigelsene og protestene, disse har bestemt seg tydeligvis , koste hva det vil .En oppsummering av saker som har versert i Bergens pressen siste tiden har jeg litt innlegg om under her.

Når det gjelder næringsvirksomhet i sentrum , er ikke mye tatt hensyn til , eier av butikker i byen , Trond Henrik Grønhaug var inne på dette i sitt debatt innlegg i BT . Omfattende sperringer må til for og sikre anleggsområdene i arbeidet med trase’ gjennom byen og utover Bryggen .Dermed blir indre by nærmest utilgjengelig i hele anleggsfasen. Spørsmålet man da stiller seg er om noen i det hele tatt tar seg bryet med og besøke sentrum når det mest attraktive er omgjort til anleggsområde, bortimot 10-12 år frem i tid , kansje lenger. Trond Henrik Grønhaug frykter det verste og han er langt fra alene om det . Dette dreier seg om små og mellomstore bedrifter innen handel , servering , service , turisme , kultur osv osv . Lønnsomheten for bedrifter er langt lavere enn på kjøpesentrene utenfor byen . En kamp for og overleve for  bedrifter som gjør at det er lys i vinduene ,at det er pyntet til jul i byen , de samme bedriftene som er grunnlaget for Bergen Sentrum AS , som setter opp julemarked og Pepperkake byen .Alt har en sammenheng , skal vi virkelig miste alt dette for en bybanetrase’ gjennom byen og over Bryggen , en trase’ som ikke har flertall i ryggen ,noe som blir  en dystopisk fremtid for byen  ? Slik beskrives dette av Trond Henrik Grønhaug , tankevekkende .

Tar man ett eksempel var gravingen i Olav Kyrres gate en katastrofe for mange , pågikk 2019-2021  , 9 måneder var planen i utgangspunktet , men det gikk 25 , ett omsetningstap på mange hundre millioner var fasit , uten kompensasjon , så da kan man tenke seg hvilke konsekvenser dette bybane opplegget vil medføre , skrekkscenario for de fleste blir nok konsekvensene . En konsekvens analyse er mangelvare , noe som kartlegger økonomiske og andre konsekvenser for næringsdrivende og beboere i sentrum er fraværende , ingen rapporter er lagt frem , ingen fakta på bordet , kun utredninger om selve banen . Det er vel svært betenkelig , at man ikke ser på slike radikale konsekvenser det vil medføre for de som har sitt virke i byen .

Ordet milliardær klubb ble lansert i pressen her i byen , det ga selvfølgelig tilhengerne av bybane over Bryggen vann på møllen , da fant man noe og henge seg på , ikke uventet heller , men det må være lov og være motstander av denne traseen enten man er milliardær med kaviar på bordet eller man er den vanlige person i gaten som handler seg en pølse på 3 kroneren , felles sak er lov . Felleskapet har rett til og bli hørt.

Tar vi med vegvesenet sitt innspill i saken her , ser vi enda flere innsigelser , som kansje ikke blir tatt hensyn til heller , skal man tro det det Fylkesdirektør Rune Haugsdal legger opp til , han vil sette spaden i jorden så fort råd er selv om vegvesenet er soleklar på at det ikke kan bygges noe bybane over Bryggen før avlastnings tunnel for biltrafikken er på plass  , det handler om trafikksikkerhet og kaos . I tillegg vil ett steindeponi i Sandviken fullstendig ødelegge bomiljøet for innbyggerne , spesielt de ved Saltimporten.  , dette deponiet for og kunne korte ned anleggstiden med 2 år  .Helt horribelt .Både prosjektdirektør Roger Skogli og avdelingsdirektør Håkon Rasmussen måtte gå etter store budsjettoverskridelser på byggetrinn 4 , Fyllingsdalen , dette under Rune Haugsdal som fylkesdirektør  , banen stoppet ved Oasen som de fleste vet , ikke Spelhaugen som var planen . Haugsdal vil allikevel få satt spaden i jorden så fort som mulig når det gjelder Bryggen , hvor milliardene på prosjektet vokser hele tiden , helt vilt spør du meg .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Til slutt vil jeg ta med at Morten Myksvoll , aviskommentator og tidligere politiker , tidligere næringspolitisk rådgiver i Bergens Næringsråd , har fått seg en sympatisør med sin ensrettede argumentasjon om bybane over Bryggen , det er kun det han skriver , bybane over Bryggen er tingen , i denne saken har av alle Preben Aavitsland hengt seg på , en kar som ikke bor i Bergen en gang , han kaller bybanen genial , og at utvidelsen nordover bør komme raskest mulig , den må gå over Bryggen og riksveien der fjernes , kansje motstanden mot dette dempes skriver han på twitter , hvis bergenserne forstår at verden utenfor Bergen ikke er så veldig imponert av denne husklyngen på Bryggen . Som og banne i kirken vil jeg si til Preben , frekt og han vet eller har vel ikke satt seg inn alt annet denne bybanen vil medføre av problemer og ødelagt sentrum generelt . Tror han skal holde seg til og twittre på sine felt , FHI osv , her er han på tynn is . Han tror at tweeten hans gjør at han på neste tur til Bergen bør unngå mørke smug og stadig se seg over skulderen ifølge han selv  , jeg tror bestemt han bør vente litt med ett besøk her i byen uansett , selv om jeg har lite tro på at noe radikalt vil skje han , bortsett fra berettige kommentarer .

.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg