Bryggen fri for bil , buss og bane – Hva mener partiene ? Undersøkelse fra Bryggens Venner

Bryggens Venner sendte ut ett spørreskjema til de forskjellige partiene som stiller til valg 11 september 2023 . Kun venstre og Krf har ikke svart .

Politikerne har i mer enn tretti år vært enig om at tungtrafikken på Bryggen skal bort og at Bryggen og dens buffersone skal videre utvikles som kulturhistorisk arena .

Dette prinsippet er fraveket , og alt tyder på at spørsmålet om bybane og gjennomgangs trafikk over Bryggen også vil bli en viktig sak i høstens kommunevalg

Bryggens venner og Stiftelsen Bryggen er overbevist om at det vil være en alvorlig feilvurdering og legge en tung , dobbeltsporet bane over det historiske sentrum i Bergen , og i særdeleshet over Bryggen .

Organisasjonen Bryggens Venner får stadig spørsmål om hva de ulike partiene mener , og organisasjonen ønsker derfor og klargjøre hvor partiene står , og hva som står i programmet de går til valg på . Under her har vi svar fra ett par partier , har ikke tatt med beliterne og de andre som på død og liv skal ødelegge sentrum og Bryggen med denne banen .

Her er FRP :
1. Er Fremskrittspartiet (Frp) for eller imot Bybane over Bryggen ?
Svar : Fremskrittspartiet er imot Bybanen over Bryggen og vil arbeide for og stanse utbyggingen for bane til Åsane

2. Er Fremskrittspartiet( Frp) mot Bybane generelt , men vil stemme for revisjon/videre utredning av tunnelløsning dersom resultatet vil bli dagløsning over Bryggen ?
Svar : Fremskrittspartiet vil stanse utbygging av bane mot Åsane , skulle Bybanen likevel bli vedtatt utbygd mot Åsane , vil vi ikke akseptere dagløsning over Bryggen

3. Hvis Fremskrittspartiet er imot Bybane over Bryggen , er Fremskrittspartiet villig til og endre standpunkt for og få byrådsmakt ? ‘
Svar : NEI

4. Vil Fremskrittspartiet arbeide aktivt for og utrede og sikre en tunnelløsning ?
Svar : Dersom banen til Åsane skulle bli vedtatt utbygd mot Åsane vil vi ikke akseptere en dagløsning over Bryggen

5. Er banens trase’ valg omtalt i Fremskrittspartiet’s program til høstens valg ?

Svar : Ja på side 19 i programmet står det :
Fremskrittspartiet( Frp) mener at Bybanen er en altfor dyr kollektivløsning – At den attpåtil skal finansieres av bilistene gjennom bompenger er grunnleggende urettferdig .

Bybanen i dagløsning gjennom sentrum vil også forvandle store deler av sentrumskjernen til en byggeplass og gjøre uopprettelig skade på vår kulturarv . Tusenvis av næringsdrivende innen handel , service og reiseliv vil også rammes av sentrumsdød og en mindre tilgjengelig by i byggeperioden .

Fremskrittspartiet (Frp) vil stanse utbyggingen av Bybanen til Åsane , vil ikke akseptere dagløsning over Bryggen
Frp vil :
Stanse utbygging av bane til Åsane
Jobbe for at bybanen ikke skal legges over Bryggen .

6. Vil Fremskrittspartiet arbeide aktivt for å fjerne all gjennomgangstrafikk over Bryggen ?
Svar: Ja , Frp vil arbeide for en bil og banefri Bryggen

7. Vil Frp arbeide for og sikre at gjennomgangs trafikk ikke rutes over Øvregaten ved hendelser i Fløyfjellstunnelen ?
Svar: Ja , for og gjøre Bryggen bil og banefri , uten og belaste Øvregaten vil vi bygge Ringvei Øst og vurdere bymiljø tunnel

8. Vil Frp ta tilbake bystyre vedtaket fra juni 2014 , og november 2021 , nemlig bli og banefri Bryggen ?
Svar : Frp vil arbeide for bil og banefri Bryggen

SVAR FRA BERGENSLISTEN
1. Er Bergenslisten for eller imot Bybane over Bryggen ?’
Svar : Bergenslisten er absolutt mot Bybane i dagen over Bryggen , Torget og mot Teateret og Dokken . Vi vil aldri under noen omstendighet stemme for og båndlegge disse arealene til forstadsbane . Bergen har godt fjell og suverene muligheter for og flytte biler , busser og banen under grunnen og inn i fjell .

2. Er Bergenslisten mot bybane generelt , men vil stemme for revisjon/ videre utredning av tunnelløsning dersom resultatet ellers vil bli dagløsning over Bryggen ?
Svar: Bergenslisten er ikke imot Bybanen som system , men vil aldri bygge banen slik den forsøkes regulert mot Åsane , med åpen løsning på Torget , Bryggen , med steinsortering mellom boligene i Sandviken , med åpen løsning i A. Skrams vei , og med ett kort eller ikke lokk i Eidsvåg som ødelegger Eidsvåg og forurenser drikkevannet til 40 000 innbyggere .

3. Hvis Bergenslisten er imot bane over Bryggen , er Bergenslisten villig til og endre standpunkt for og få Byrådsmakt ?
Svar : Nei , vårt standpunkt i denne saken er absolutt og uten en holdbarhetsdato . Vi mener det er vanvittig å båndlegge den relativt korte og smale flaten mellom husene og Vågen med en dobbelsporet , høyfrekvens og lang og tung forstadsbane . Enhver moderne by med menneskevennlige prinsipp vill gjort området til ett vrimleområde. Når det også er vårt viktigste historiske strøk , både som nasjonalt og internasjonalt betydelig sted , er dette en like sterk årsak til og stoppe disse planene nåværende byråd har . Bryggen er ett historisk element med den langsgående veien bak Øvregaten og med sin orientering med sjøen i front . En må være rimelig historisk svaksynt for ikke å få med seg dette . Vi setter politikk foran posisjoner for folk på vår liste . Vi vil tale velgerne sin sak , ikke for egen vinning .

4.Vil Bergenslisten arbeide aktivt for og utrede og sikre en tunnelløsning ?
Svar: Ja , det vil vi , og vi vil i tillegg også få opphevet ett eventuelt reguleringsvedtak i dagen fra Festplassen , via Torgalmenningen , Torget og Bryggen .

5.Er bybanens trase’ valg omtalt i Bergenslistens program til høstens valg ? Hvis ja , hva står der og hvor er det og finne i programmet ? ¨
Svar: Oppsummert i vårt første kulepunkt på første siden etter forsiden , side 2. Deretter hele kapittel 3 som nå begynner på side 7. Programmet er ett utkast , men er snart endelig i disse dager . Ting kan flytte seg , men dette svekkes ikke . Det er relativt omfattende og regulere bane i miljøtunnel bak Bryggen , og om det demokratiske sviket i saken , og om at Byrommet ikke skal brukes til tungtransport .
Et sitat av flere fra programmet : Vi vil knytte Torget , Torgalemenning og Bryggen sammen til ett område m, fritt for unødig biltrafikk . Midt i de historiske sentrum skal vi skape Bergens vakreste byrom , et vrimleområde . Vi vil fjerne den tungtransport som idag legger beslag på det som skulle ha vært et fint sted for gående . Ved å lede gjennomgangstrafikken , både Bybanen og biler og busser i nye tunneler kan vi lage et sammenhengende område hovedsakelig for gående . Det vil gi Torget og Bryggen det største løftet på over 100 år . Beboerkjøring for forlytningshemmede og varelevering må få gode løsninger uten at strøkets prioritering av gående svekkes .Tunnelløsninger må ikke forverre situasjonen , så man er ikke for tunnelinnslag vis a vis gassverket , feks .

6. Vil Bergenslisten arbeide aktivt for og fjerne all gjennomgangstrafikk over Bryggen ?
Svar : Ja , det er målet , men ikke på bekostning av Øvregaten som også er verneverdig . Så både banetrafikk og biltransport må flyttes bort . Så må en selvsagt se på varetransport , herunder også interntransport for næringsdrivende i sentrum . En må og se på om man kan ha begrenset trafikk med små elektriske busser , enten i Øvregaten eller på Bryggen . Busser som de gamle gratis sentrumsbussene .

7. Vil Bergenslisten arbeide for og sikre at gjennomgangstrafikk ikke rutes over Øvregaten ved hendelser i Fløyfjellstunnelen ?
Svar: Ja , Bergenslisten mener at Øvregaten ikke tåler mer trafikk verken av sikkerhetsmessige årsaker eller som vern av landets eldste gate og de mange sårbare byggene der . Den bør heller få en utvikling der fortau blir bredere og at hele gaten blir ett marked , da gjerne til og begynne med , i helgene . Øvregaten er en sovende perle som i sin helhet sammen med Lille Øvregate må vekkes til live som en av byens viktigste gater igjen .

8. Vil Bergenslisten ta tilbake Bystyrevedtaket fra juni 2014 og November 2021 , nemlig bil og banefri Bryggen ?
Svar: Vi er for at det vedtas bil og banefri Bryggen . V kan ikke forstå at ikke alle partier mener dette , men vi skal i hvert fall sloss for at det brede flertall av Bergenserne for viljen sin , og rett til og benytte dette området uforstyrret av tungtrafikk . Og da benytte det så ofte vi vil , både på store arrangement kjent godt i fortid , og på helt spontane hendelser eller samlinger . Dette er uforenlig for en bane som folk har vikeplikt for som skinnegående transport . V blir flere og flere i Bergensregionen som skal feire vår identitet i dette området mellom Bryggen og Vågen , og der er ikke plass til tungtransport og gjennomgangstrafikk der . Vi gir oss aldri i denne viktige saken .

INP ,Bergen INP , Industri og Næringspartiet er imot bybane over Bryggen .

Folkets parti ( FP) er imot bybane over Bryggen

Høyre var i mot trase’ over Bryggen , men den styrende Meyer fant ut hun skulle belite seg , og sviktet da partiets eget vedtak og lovnad . Utrolig at de har velgere fremdeles .

Norgesdemokratene Bergen , er imot bybane over Bryggen

Partiet Konservativt mener banen må settes på vent inntil videre , til man har funnet en annen finansierings løsning enn bompenger , og der er i tillegg for stor faglig uenighet om hvilken trase’ som egner seg best , disse ønsker og prioritere videre utbygging mot Loddefjord for og løse de trafikale problemene mot Bergen Vest . De tar ikke stilling til trase’ valg for Åsane banen i denne omgang tydeligvis .

Senterpartiet :
1. Er Senterpartiet for eller imot Bybane over Bryggen ?
Svar : Vi er imot bybane over Bryggen . Vi beklager på det dypeste at det var utbrytere fra vårt parti som sørget for flertall for Bybane og Bryggen . De tar ikke gjenvalg , og vi vil gjøre alt vi kan for og gjenopprette tillit i denne saken .

Er jo ett godt tegn at SP har funnet tilbake til det de egentlig stor for , man ser hva som skjer når man ikke har kontroll på sine egne . Resten av av partiene som ikke er nevnt her , er for denne banen over Bryggen , altså mot det flertallet av velgere i Bergen står for .

En reguleringsplan full av hull ble altså vedtatt , en udemokratisk plan . Var ingen bombe at det dukket opp saksbehandlingsfeil i denne planen og feile dokumenter ble vedlagt , derfor må den opp til ny godkjenning etter valget . Helt tydelig at alle som stemte her ikke hadde lest de 290 dokumentene skikkelig . Ikke godt nok syns mange av mine , i en sånn viktig sak . Det udemokratiske opplegget må altså opp igjen etter valget til ny godkjenning ,men disse partiene , ridd av prestisje og posisjoner , vil prøve og få det gjort før nytt Byråd er konstituert , og håpe de fremdeles får det igjennom . Denne farsen har ingen ende . Hjelp oss og stoppe dette prosjektet som er så ødeleggende for byen vår , stem på de som vil ta vare på Bergen som by og nekte skinner og baner over Bryggen .

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

    Dette skjemaet er beskyttet av reCAPTCHA.
    Googles Personvernregler og vilkår for bruk er gjeldende.

Siste innlegg