Bryggen fri for bil , buss og bane – Hva mener partiene ? Undersøkelse fra Bryggens Venner

Bryggens Venner sendte ut ett spørreskjema til de forskjellige partiene som stiller til valg 11 september 2023 . Kun venstre og Krf har ikke svart .

Politikerne har i mer enn tretti år vært enig om at tungtrafikken på Bryggen skal bort og at Bryggen og dens buffersone skal videre utvikles som kulturhistorisk arena .

Dette prinsippet er fraveket , og alt tyder på at spørsmålet om bybane og gjennomgangs trafikk over Bryggen også vil bli en viktig sak i høstens kommunevalg

Bryggens venner og Stiftelsen Bryggen er overbevist om at det vil være en alvorlig feilvurdering og legge en tung , dobbeltsporet bane over det historiske sentrum i Bergen , og i særdeleshet over Bryggen .

Organisasjonen Bryggens Venner får stadig spørsmål om hva de ulike partiene mener , og organisasjonen ønsker derfor og klargjøre hvor partiene står , og hva som står i programmet de går til valg på . Under her har vi svar fra ett par partier , har ikke tatt med beliterne og de andre som på død og liv skal ødelegge sentrum og Bryggen med denne banen .

Her er FRP :
1. Er Fremskrittspartiet (Frp) for eller imot Bybane over Bryggen ?
Svar : Fremskrittspartiet er imot Bybanen over Bryggen og vil arbeide for og stanse utbyggingen for bane til Åsane

2. Er Fremskrittspartiet( Frp) mot Bybane generelt , men vil stemme for revisjon/videre utredning av tunnelløsning dersom resultatet vil bli dagløsning over Bryggen ?
Svar : Fremskrittspartiet vil stanse utbygging av bane mot Åsane , skulle Bybanen likevel bli vedtatt utbygd mot Åsane , vil vi ikke akseptere dagløsning over Bryggen

3. Hvis Fremskrittspartiet er imot Bybane over Bryggen , er Fremskrittspartiet villig til og endre standpunkt for og få byrådsmakt ? ‘
Svar : NEI

4. Vil Fremskrittspartiet arbeide aktivt for og utrede og sikre en tunnelløsning ?
Svar : Dersom banen til Åsane skulle bli vedtatt utbygd mot Åsane vil vi ikke akseptere en dagløsning over Bryggen

5. Er banens trase’ valg omtalt i Fremskrittspartiet’s program til høstens valg ?

Svar : Ja på side 19 i programmet står det :
Fremskrittspartiet( Frp) mener at Bybanen er en altfor dyr kollektivløsning – At den attpåtil skal finansieres av bilistene gjennom bompenger er grunnleggende urettferdig .

Bybanen i dagløsning gjennom sentrum vil også forvandle store deler av sentrumskjernen til en byggeplass og gjøre uopprettelig skade på vår kulturarv . Tusenvis av næringsdrivende innen handel , service og reiseliv vil også rammes av sentrumsdød og en mindre tilgjengelig by i byggeperioden .

Fremskrittspartiet (Frp) vil stanse utbyggingen av Bybanen til Åsane , vil ikke akseptere dagløsning over Bryggen
Frp vil :
Stanse utbygging av bane til Åsane
Jobbe for at bybanen ikke skal legges over Bryggen .

6. Vil Fremskrittspartiet arbeide aktivt for å fjerne all gjennomgangstrafikk over Bryggen ?
Svar: Ja , Frp vil arbeide for en bil og banefri Bryggen

7. Vil Frp arbeide for og sikre at gjennomgangs trafikk ikke rutes over Øvregaten ved hendelser i Fløyfjellstunnelen ?
Svar: Ja , for og gjøre Bryggen bil og banefri , uten og belaste Øvregaten vil vi bygge Ringvei Øst og vurdere bymiljø tunnel

8. Vil Frp ta tilbake bystyre vedtaket fra juni 2014 , og november 2021 , nemlig bli og banefri Bryggen ?
Svar : Frp vil arbeide for bil og banefri Bryggen

SVAR FRA BERGENSLISTEN
1. Er Bergenslisten for eller imot Bybane over Bryggen ?’
Svar : Bergenslisten er absolutt mot Bybane i dagen over Bryggen , Torget og mot Teateret og Dokken . Vi vil aldri under noen omstendighet stemme for og båndlegge disse arealene til forstadsbane . Bergen har godt fjell og suverene muligheter for og flytte biler , busser og banen under grunnen og inn i fjell .

2. Er Bergenslisten mot bybane generelt , men vil stemme for revisjon/ videre utredning av tunnelløsning dersom resultatet ellers vil bli dagløsning over Bryggen ?
Svar: Bergenslisten er ikke imot Bybanen som system , men vil aldri bygge banen slik den forsøkes regulert mot Åsane , med åpen løsning på Torget , Bryggen , med steinsortering mellom boligene i Sandviken , med åpen løsning i A. Skrams vei , og med ett kort eller ikke lokk i Eidsvåg som ødelegger Eidsvåg og forurenser drikkevannet til 40 000 innbyggere .

3. Hvis Bergenslisten er imot bane over Bryggen , er Bergenslisten villig til og endre standpunkt for og få Byrådsmakt ?
Svar : Nei , vårt standpunkt i denne saken er absolutt og uten en holdbarhetsdato . Vi mener det er vanvittig å båndlegge den relativt korte og smale flaten mellom husene og Vågen med en dobbelsporet , høyfrekvens og lang og tung forstadsbane . Enhver moderne by med menneskevennlige prinsipp vill gjort området til ett vrimleområde. Når det også er vårt viktigste historiske strøk , både som nasjonalt og internasjonalt betydelig sted , er dette en like sterk årsak til og stoppe disse planene nåværende byråd har . Bryggen er ett historisk element med den langsgående veien bak Øvregaten og med sin orientering med sjøen i front . En må være rimelig historisk svaksynt for ikke å få med seg dette . Vi setter politikk foran posisjoner for folk på vår liste . Vi vil tale velgerne sin sak , ikke for egen vinning .

4.Vil Bergenslisten arbeide aktivt for og utrede og sikre en tunnelløsning ?
Svar: Ja , det vil vi , og vi vil i tillegg også få opphevet ett eventuelt reguleringsvedtak i dagen fra Festplassen , via Torgalmenningen , Torget og Bryggen .

5.Er bybanens trase’ valg omtalt i Bergenslistens program til høstens valg ? Hvis ja , hva står der og hvor er det og finne i programmet ? ¨
Svar: Oppsummert i vårt første kulepunkt på første siden etter forsiden , side 2. Deretter hele kapittel 3 som nå begynner på side 7. Programmet er ett utkast , men er snart endelig i disse dager . Ting kan flytte seg , men dette svekkes ikke . Det er relativt omfattende og regulere bane i miljøtunnel bak Bryggen , og om det demokratiske sviket i saken , og om at Byrommet ikke skal brukes til tungtransport .
Et sitat av flere fra programmet : Vi vil knytte Torget , Torgalemenning og Bryggen sammen til ett område m, fritt for unødig biltrafikk . Midt i de historiske sentrum skal vi skape Bergens vakreste byrom , et vrimleområde . Vi vil fjerne den tungtransport som idag legger beslag på det som skulle ha vært et fint sted for gående . Ved å lede gjennomgangstrafikken , både Bybanen og biler og busser i nye tunneler kan vi lage et sammenhengende område hovedsakelig for gående . Det vil gi Torget og Bryggen det største løftet på over 100 år . Beboerkjøring for forlytningshemmede og varelevering må få gode løsninger uten at strøkets prioritering av gående svekkes .Tunnelløsninger må ikke forverre situasjonen , så man er ikke for tunnelinnslag vis a vis gassverket , feks .

6. Vil Bergenslisten arbeide aktivt for og fjerne all gjennomgangstrafikk over Bryggen ?
Svar : Ja , det er målet , men ikke på bekostning av Øvregaten som også er verneverdig . Så både banetrafikk og biltransport må flyttes bort . Så må en selvsagt se på varetransport , herunder også interntransport for næringsdrivende i sentrum . En må og se på om man kan ha begrenset trafikk med små elektriske busser , enten i Øvregaten eller på Bryggen . Busser som de gamle gratis sentrumsbussene .

7. Vil Bergenslisten arbeide for og sikre at gjennomgangstrafikk ikke rutes over Øvregaten ved hendelser i Fløyfjellstunnelen ?
Svar: Ja , Bergenslisten mener at Øvregaten ikke tåler mer trafikk verken av sikkerhetsmessige årsaker eller som vern av landets eldste gate og de mange sårbare byggene der . Den bør heller få en utvikling der fortau blir bredere og at hele gaten blir ett marked , da gjerne til og begynne med , i helgene . Øvregaten er en sovende perle som i sin helhet sammen med Lille Øvregate må vekkes til live som en av byens viktigste gater igjen .

8. Vil Bergenslisten ta tilbake Bystyrevedtaket fra juni 2014 og November 2021 , nemlig bil og banefri Bryggen ?
Svar: Vi er for at det vedtas bil og banefri Bryggen . V kan ikke forstå at ikke alle partier mener dette , men vi skal i hvert fall sloss for at det brede flertall av Bergenserne for viljen sin , og rett til og benytte dette området uforstyrret av tungtrafikk . Og da benytte det så ofte vi vil , både på store arrangement kjent godt i fortid , og på helt spontane hendelser eller samlinger . Dette er uforenlig for en bane som folk har vikeplikt for som skinnegående transport . V blir flere og flere i Bergensregionen som skal feire vår identitet i dette området mellom Bryggen og Vågen , og der er ikke plass til tungtransport og gjennomgangstrafikk der . Vi gir oss aldri i denne viktige saken .

INP ,Bergen INP , Industri og Næringspartiet er imot bybane over Bryggen .

Folkets parti ( FP) er imot bybane over Bryggen

Høyre var i mot trase’ over Bryggen , men den styrende Meyer fant ut hun skulle belite seg , og sviktet da partiets eget vedtak og lovnad . Utrolig at de har velgere fremdeles .

Norgesdemokratene Bergen , er imot bybane over Bryggen

Partiet Konservativt mener banen må settes på vent inntil videre , til man har funnet en annen finansierings løsning enn bompenger , og der er i tillegg for stor faglig uenighet om hvilken trase’ som egner seg best , disse ønsker og prioritere videre utbygging mot Loddefjord for og løse de trafikale problemene mot Bergen Vest . De tar ikke stilling til trase’ valg for Åsane banen i denne omgang tydeligvis .

Senterpartiet :
1. Er Senterpartiet for eller imot Bybane over Bryggen ?
Svar : Vi er imot bybane over Bryggen . Vi beklager på det dypeste at det var utbrytere fra vårt parti som sørget for flertall for Bybane og Bryggen . De tar ikke gjenvalg , og vi vil gjøre alt vi kan for og gjenopprette tillit i denne saken .

Er jo ett godt tegn at SP har funnet tilbake til det de egentlig stor for , man ser hva som skjer når man ikke har kontroll på sine egne . Resten av av partiene som ikke er nevnt her , er for denne banen over Bryggen , altså mot det flertallet av velgere i Bergen står for .

En reguleringsplan full av hull ble altså vedtatt , en udemokratisk plan . Var ingen bombe at det dukket opp saksbehandlingsfeil i denne planen og feile dokumenter ble vedlagt , derfor må den opp til ny godkjenning etter valget . Helt tydelig at alle som stemte her ikke hadde lest de 290 dokumentene skikkelig . Ikke godt nok syns mange av mine , i en sånn viktig sak . Det udemokratiske opplegget må altså opp igjen etter valget til ny godkjenning ,men disse partiene , ridd av prestisje og posisjoner , vil prøve og få det gjort før nytt Byråd er konstituert , og håpe de fremdeles får det igjennom . Denne farsen har ingen ende . Hjelp oss og stoppe dette prosjektet som er så ødeleggende for byen vår , stem på de som vil ta vare på Bergen som by og nekte skinner og baner over Bryggen .

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg