Detter stadig nye ting ut av skapet når det gjelder bybanen

Der gikk ikke mer en 6 uker fra prosjektdirektør Roger Skoglie trakk seg fra jobben før avdelingsdirektør Håkon Rasmussen nå gikk av etter manglende tillit. Skoglie gikk etter store kostnadsoverskridelser på bybanens fjerde byggetrinn til Fyllingsdalen . Disse kostnadene ble dekket inn av midler som skulle vært brukt til helt andre og prekære ting . Tragisk er fornavnet.

Nå går altså Håkon Rasmussen av , en kar som har hatt ansvar for bybane prosjektet for fylkeskommunen siden 2013 .Han går nå av pga mistillit og han mener selv at han ikke har tillit fra politikerne .

Frp’s Sigbjørn Framnes har tidligere sagt i fylkesutvalget at han ikke har tillit til saksgrunnlaget som er levert fra administrasjonen . Det har jo vært operert med misvisende eller forskjellige tall på budsjetter til feks undergrunns stopp og lignende. Dette kuliminerte sist da en bevilgning på 29 millioner ble kalt en forskuttering ,det er faktisk ikke en forskuttering som det har vært sagt fra mange hold , det er en bevilgning , dette syns også Bjørkly fra Høyre er irriterende , man forventer faktisk korrekt informasjon i slike saker  .

Nå går altså Rasmussen av , med en million lønn med seg på baklommen , bare og sette kurs mot ny jobb uten konsekvenser . Det politiske liv har ikke tillit til han lenger er etter sigende årsaken , man kan trygt si at mange av oss ikke har tillit til mange av politikerne heller lenger , det sier seg selv slik denne bybane saken utarter seg .

Det er faktisk en realitet at det er vanskelig og få konkrete og riktige svar på spørsmål man stiller om bybanen , det være seg budsjetter eller andre ting . Mange svar er lite konkrete eller riktige , noe blir holdt tilbake og man ender opp med sprekker i budsjetter og folk går fra sine stillinger . En ordentlig gjennomgang om bybanen fremover og det som har gått galt underveis bør gjennomføres av både lokale og fylkets sine folkevalgte , en total revisjon , og få kontroll på denne ville pengebruken .

Siste ord er nok ikke sagt i denne sammenhengen , flere lik vil nok dette ut av skapene , kommer nok mer om dette pengesluket uten kontroll . Man kan bare tenke seg veien videre når det gjelder Bryggen traseen , alt er ikke ut av skapet der enda , bare vent og se . Slik det altså nå fungerer er det bare og finne seg en jobb innen det øverste sjiktet innen bybane prosjektene , når overskridelser og tap kommer eller når ting går galt/mistillit , så er det bare og trekke seg og få med seg en million lønn ut bakdøren uten videre konsekvenser .Det er jo helt vilt at man kan holde på sånn , og samtidig presse på for og få flere midler til og gjennomføre enda mer galskap innen denne bybane saken . Man må på ett tidspunkt nå sette en stopper for dette , vi må våkne alle mann og protestere . Man må få i gang en saklig og fornuftig utredning av en tunnel løsning til Åsane hvis man skal ha bane ut der  , man må mane til tålmodighet hvis finansiering til prosjektet ikke er mulig på kort varsel , eller om det er mulig økonomisk i det hele tatt . Slik sprekkene i budsjettene  hele tiden nå oppstår og folk går fra sine stillinger etter fadeser eller mistillit må settes en stopper for . Man må kreve bedre kontroll nå på slike prosjekter , det er den vanlige innbygger som til syvende og sist må ta regningen på dette , penger som er fløyet ut vinduet pga manglende oversikt og kontroll .

Vi vil redde det som reddes kan , det er i øyeblikket sentrum / Torget og Bryggen vår . Det må snart være noen innen det politiske liv som ser galskapen i denne banen i dag løsning over Bryggen , som ser tapet av næringer og arbeidsplasser , som ser tapet av friområdene for folket , tapet av tradisjoner og det verne verdige . Slik det nå tures frem , vekker iallfall ikke tillit hos noen av oss .

1 kommentar
    1. Hei god morgen det er for jevnlig å ødlege bryggen som de har gjort med fiske torget og No ryker brygga vår for dumt etter min mening 🙏♥️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg