En bybane utbygging gjennom sentrum , forbi fisketorget , utover Bryggen og Sandviken vil bli en katastrofe for alle næringene i området , hotell , butikker , restauranter og annet virke i området vil ikke kunne ha forsvarlig drift i årevis , mange vil måtte legge inn årene . I tillegg massivt tap av arbeidsplasser . Fremkommelighet lik null vil drepe turistnæringen totalt og vil ha skade virkninger for byen , Bryggen , sentrum og Torget i uoverskuelig fremtid . Hvem skal ta regningen på dette , disse tap av arbeidsplasser , inntekter og omsetning ? Bakke og hans medansvarlige for prosjektet ? Det er nesten ikke til og tro hvor lite innsikt man har over konsekvensene dette prosjektet vil medføre for tusenvis av arbeidsplasser og næringer . Tror faktisk ikke det har gått opp for alle som driver næringer i området hvilke konsekvenser dette vil medføre for alle. Tror ikke den vanlige mann i gaten vet hvor katastrofalt dette vil bli . Noen må sette ned foten før byen vår er ødelagt . Politikere som ikke har røtter i byen vår , turer frem uten tanke for Bryggen ,ingen tanke for byen vår generelt og ingen tanke for hvilke enorme inngrep dette vil medføre . Det er nesten ikke til og tro slik dette blir lagt opp .
Med 2 grave linjer til bybane sporet må alt flyttes , og noe rives . Den berømte Narvesen kiosken holder til i en vernet bygning i krysset ved Egon , den står i fare og i verste fall må den fjernes . Ødeleggelser på hus vil oppstå , tidligere gravearbeid i byen vår har gitt sprekker på grunnmur , fliser og trapper har sprukket , grunnen har seget . Hele kloakkanlegg har blitt punktert. Det meste må flyttes på .Der er ingen teknisk infrastruktur under toglinjen som kommer . Alt er på lykke og fromme , tidligere gravearbeid i byen, har avdekket bein , hode skaller og annet fra tidligere tider , slike funn vil stoppe opp hele arbeidet og man kan faktisk da ikke si hvor lang tid en slik utbygging vil ta. Erfaringsmessig er det vel ikke ett eneste gravearbeid i sentrum som har holdt tidsplanen , det er det mange næringer /butikker som har fått erfare og gått på enorme tap .
Det er ikke bare næringene og arbeidsplassene rundt Torget og Bryggen som vil lide under dette arbeidet . Hvis man tror at man slippe unna lengre oppi sentrum , så tar man nok alvorlig feil. Når nesten hele fronten på byen vår vaskes ut , når selve symbolet på Bergen ligger brakk i årevis , vil det ikke lengre være like attraktiv og ta turen til sentrum , og kunde tilstrømningen vil bli radikalt redusert for alle . Det er ikke til og komme unna.
Noen tall her vil indikere alvorligheten av dette overgrepet mot byen vår , under feks sykkel Vm som holdt Bryggen og byens gater stengt i 2 uker , tapte butikkene ca 300 mill i omsetning under dette arrangementet . Legger man til 100 mill på restauranter og 100 på hotell når de skal grave der sykkel linjen gikk og hvor bybane arbeidet skal foregå , kan man regne ett omsetningstap på 1 milliard i måneden. Da vil det på de neste 5-10 årene dette skal ta , beløpe seg til ett tap på 100 milliarder . Ved graving ryker gjerne 70 % av omsetningen . Vi hørte med Platou sport når de var offer for gravearbeid , de tapte 70% av omsetningen . Dette er også tall restaurantene tapte i Kong Oscars gate under det gravearbeidet der , i tillegg til butikkene i gaten . På feks Zachen og Olivia restaurant kan dette arbeidet bety 1 milliard i omsetningstap . Det vil medføre en reduksjon i arbeidstokken på 70% . Tilsvarende reduksjoner kan man påregne resten av restaurant driften i hele området. Vi snakker om kansje 5 til 10 000 arbeidsplasser ryker når man tar med alle næringer og Hotell. Dette vil da komme på toppen av over 2 år med pandemi , som har holdt våre bransjer omtrent i knestående . Det er påfallende hvor lite Bergens pressen setter fokus på disse tingene , virker totalt neglisjert av pressen disse alvorlige tingene det her er snakk om , både når det gjelder arbeidsplasser og området i sin helhet , man kan bli fristet til og tro at den samlede Bergens presse ønsker dette uvesenet velkommen over Bryggen. Det er direkte trist og langt fra godkjent av flertallet av byens innbyggere . Blir lite for pressen og skrive om fra dette området når det neppe blir verken tall ship race, arrangementer og 17 mai feiring i dette området årevis . Blir vel kun og dekke ulykker med bybanen eller anleggsarbeidet .
Der ligger 10 hotell rett ved der linjen skal gå , i tillegg til ca 20 butikker, men alle som ligger bak linjen , hele området Torgalmenning mot Nordnes vil få ett betydelig redusert besøk . Blir det i tillegg bygget en rundløype via Torgalmenning , Ch Michelsensgate og Ole Bulls plass, ja da kan vi glemme at vi har ett sentrum de neste 10 årene , sannsynligvis lengre . Der vil og bli kaos for båt turistene , som er opp til 10 000 noen dager , de har da ikke har noen steder og gå eller gjøre av seg , dette pga mye av gravearbeidet kun kan foregå på sommeren . Tilkomst lik null , dritt og støy vil prege byen i årevis. Vare leverandører vil og oppleve store tap , så alt dette bybane styret vil ha ringvirkninger for alle . Varelevering til de få bedriftene som kansje holder ut , må i mange tilfeller skje med båt . Det sier alt om dette galskap prosjektet .
Det politiske liv er i ferd med og spille falitt , når Victor Hove fra Høyre messer om at omkamp om bybane utbyggingen nok er for sent , det vitner om at de ikke har ambisjoner om og sitte i ett byråd ved neste kommunevalg . Det er og snakke seg fra velgere er min mening . Den godeste Bakke kan heller ikke regne med at han har jobben i byrådet ved neste valg, etter hans solo stunt som gikk ut på og stenge hele fisketorget i 7-8 år . Null innblikk i byens tradisjoner og Bergensernes kjærlighet til byen sin vitner dette om . Heldigvis falt dette prosjektet hans om Fisketorget på stengrunn.
Vi må kjempe for byen vår , vi må kjempe for Bryggen og Fisketorget og sentrum generelt . Hvis ikke er det kansje siste 17 mai vi feirer i sentrum av Bergen i vår levetid . STOPP GALSKAPEN