En vedtatt reguleringsplan er ikke en selvsagt løsning på bybanetrase’ over Bryggen , mye er ikke tatt med i planen og der er mange skjær i sjøen

Uken før 17 mai sa byrådsleder i Bergen at hvis reguleringsplanen for bybane gjennom sentrum skulle gå igjennom i bystyret den 31 mai , så var saken avgjort . Så enkelt er det faktisk ikke , det må nok det det sittende byråd innse . Planen har flere huller enn en sveitserost.

Innsigelser som ikke er tatt med , ca 200 av de, flere på vei , mye av de handler om en uferdig trafikkplan for sentrum , både under anleggsvirksomheten som vil pågå i beste fall i 10 år , og hva som eventuelt skjer etter denne perioden er usikkert .

Alle disse innsigelsene kan påklages til Fylkesmannen og eventuelt omgjøres av samme etaten . Hvordan dette byrådet med byrådsleder i spissen plutselig har fått kompetanse om reguleringsplaner kan man stille ett stort spørsmål om . Der er neppe noe CV i de kretsene som sier noe om det . Det er vel leid inn kompetanse på dette vil jeg tro , men de har utelatt mye , mye som er vitalt for hele planen .

Samtidig vet vi at planen ikke er konsekvens utredet for natur mangfold eller om forurensing av drikkevannet til 40 000 beboere i Åsane . Heller ikke de helsemessige konsekvensene av stein deponi på saltimport tomten for de eldre beboerne er konsekvens utredet . I verste fall kan beboere bli tvunget til og selge og flytte fra sine hjem , da de ikke kan leve under slike omstendigheter som et stein deponi vil forårsake , da over lengre tid i tillegg .Dette er som ett overgrep og regne , ett angrep på privatlivets fred og rettigheter

Byrådet har heller ikke blitt enig med Statens Vegvesen om trafikkavvikling og trafikksikkerhet i anleggsfasen . Man kan nevne som ett eksempel vedrørende varelevering i gater hvor tunge kjøretøy blir nødt til og rygge seg ut igjen blant myke trafikanter , det er faktisk ikke lov. Dette vil faktisk ikke bli til og unngå da gatene vil bli ufremkommelige og det vil bli svært begrenset med muligheter til og få levert varer og andre nødvendige ting i sentrum .

Reguleringsplanen klarer ikke fremskaffe sykkelvei gjennom sentrum, noe som er påkrevd for og kunne få midler av Staten etter byvekstavtalen.

Dag alternativet gjør at det skinnegående bybanesystemet kun kan kjøre på halv kapasitet pga batteridrift over Bryggen , slik at ingen baner kan kjøre gjennomgående fra Nord til Syd eller omvendt gjennom sentrum

Kollisjon mellom busstrafikk og bybane gjør at bybane stopp ved Telegrafen må flyttes til bystasjonen . Dette gir dårligere dekning i sentrum både for busspassasjerer og bybane passasjerer , noe som strider mot formålet i byvekstavtalen .

Der foreligger ingen godkjent plan for hvordan nødetatene skal komme seg frem i en eventuell anleggsperiode

Der er ingen plan for hvordan gående , syklende ,bevegelseshemmede og  synshemmede skal komme seg frem i anleggsfasen

Riksantikvaren har forlangt at bygningene på Bryggen skal sikres , hvor mange år vil dette ta og hva vil det koste ? Riksantikvaren sier nei til peling av bybanefundament. Uavhengige fagkonsulenter er klar på at peling må til , mens derimot kommunen håper det ikke blir nødvendig. Man kan ikke sette i gang noe så omfattende basert på tro og håp. Dette er faktisk en meget dyr konflikt som vil ta årevis og løse  .Stabiliteten i kaifronten , tørrmurer, grunnvannstrøm , saltinnhold og grunnvannsnivå er ikke utredet .

Bybanen er tenkt og gå opp gjennom Christian Michelsens gate og videre rundt ved DNS for og kunne returnere tilbake og omvendt , dette er heller ikke utredet noe steder

Alle statlige innsigelser som kommunen ikke har løst ( som de sier), men bare skjøvet foran seg , blir til en mengde  rekkefølge krav . Det vil si at man ikke kan starte arbeidet før innsigelsene faktisk er løst

Ingen deler av prosjektering er kvalitets sikret verken for reelle kostnader eller praktisk gjennomføring slik loven krever

Til slutt skal hele reguleringsplanen sendes til departementet for konsekvensanalyse ( KS2 rapport) for praktisk og økonomisk (u)gjennomførlighet . Så får vi da se hvor mange lik som detter ut av skapet .

Man ser altså her at denne reguleringsplanen ikke er forsvarlig etter mine begreper , og man kan bli skremt når man hører de bare vil sette i gang før mye av dette nevnt over her er utredet , at man kjører på og håper ting løser seg underveis . Det er ren galskap og kan gi fatale konsekvenser som vil berøre mange , ett skred av rettsaker og økonomiske krav i stor skala vil garantert bli fasiten av dette . At man ikke kan stikke fingen i jorden og gå for en tunnel løsning hvis man på død og liv skal ha denne banen er totalt uforståelig . Det er ett klart flertall mot bane løsning over Bryggen . Det demokratiske er totalt fraværende i denne byen , men mindretalls byråd og partier i bystyret som ikke bryr seg , direkte skremmende slik det er blitt . Partier skal tjene sine velgere og stå for sine lovnader , dette feige man opplever fra flere partier er direkte pinlig .Man kan egentlig kalle det en miljø bløff denne tiltenkte banen på en måte , for når den en gang skulle stå ferdig , borti 15 år frem i tid , er det meste av fossil bilparken borte og nesten alt er elektrisk både når det gjelder personbiler og busser , så man kan stille seg spørsmålet om nødvendigheten av og bruke borti 24 milliarder på dette prosjektet . Ett prosjekt som vil gi dårligere kollektiv tilbud for mange . Det blir en mengde folk som må beregne seg mye lenger tid på og komme seg på jobb , stå opp lenge før  de er vant til pr i dag , det blir neppe populært .

En påkrevd ny tunnel løsning for biltrafikken vil nok ikke få penger før i 2029 .Men dette vet man ikke før neste sommer når Stortinget skal vedta rullering av NTP, Norsk transport plan . Og få dette inn i statsbudsjettet blir som og vinne i Lotto , for der kuttes alt for tiden . Det vil skje lite på dette på minst ett år  , og da er det rapporter som skal legges frem  , og det vil heller ikke finnes penger til dette , ingen kan bygge noe som helst uten ett godkjent budsjett  , det skal også opp i både Fylkestinget og Stortinget .

Denne saken er ikke over , kampen vil fortsette , ett nytt bystyre til høsten ligger i kortene. Ingen spade er satt i ( brosteinen/asfalten) jorden enda  , ingen tog er enda kommet over Torget og Bryggen . Vil vil kjempe , vil vil ikke gi oss , vi vil redde sentrum , Torget , Bryggen og Bergen som by . STEM BERGENSLISTEN , ett parti som tjener velgerne og byen  , som tjener bydelene , ett parti som vil tjene nettopp deg som vil stemme på oss

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg