“Gått a banen “

 

Byrådslederen er rasende og virker overrasket over Statens Vegvesen sine prioriteringer , skjønt at han og byråd blir overrasket gjør meg overrasket , for dette er jo overhodet noe nytt fra Vegvesenet sin side , dette har vært i mange år med Ringvei Øst i spissen . Det har vært skrevet side opp og side ned om , både om økonomiske rammer eller mangel på penger ,eller mangel på goodwill fra regjeringen . Her er man så kåt på denne bybanen over Bryggen , at alt annet forbannes , og man blir rasende . Etter bybane plan møte nylig , hvor optimismen sto i taket , tror jeg nå det er litt tidlig og sprette noe kork på sjampis flasken . Her er mye uavklart selv om noe annet hevdes .

Skal man sitere Bakervik , kom utbruddet slik : etter bybane løsningen til Åsane ble presentert , gikk det bare 2 timer
hvor jeg i mine villeste fantasier eller i mitt verste mareritt kunne sett for meg at Statens Vegvesen er så fullstendig i utakt med virkeligheten vi forholder oss til , dette var Bakervik sitt utbrudd i media , men sannheten er er nok slik at dette er faktisk ikke noe nytt , eller vill fantasi , dette har vært sånn i mange år , det er faktisk ståa .

Statens Vegvesen har svart på oppgaven om prioriterte prosjekter som skal behandles våren 2024 , det opereres med 3 ulike rammer :
Ramme 1 : Med ett pengebruk på 67,6 milliarder i perioden 2025 -2029 , er der ikke plass til en bybane eller Fløyfjellstunnel
Ramme 2 :
Med pengebruk på 75.1 milliarder for samme periode , vil det kunne være mulig og starte opp Fløyfjellstunnelen sin forlengelse , eller ekstra løp i 2029 , og bybanen til Åsane i 2032 .
Ramme 3 : Med prioritert oppstart av prosjektet med ett pengebruk på 82,6 milliarder , vil det da kunne påbegynnes en tunnel i 2027 , og bane tidligst i 2030 .

Alt dette handler om de får penger til det , det er ikke sikkert . Regjeringen har ikke tatt stilling til det enda , og man må se i kortene at det blir tiggerferd til hovedstaden med dagens byråd for og få i gang Bryggen traseen , for de har sånt hastverk og er så kåt på byggestart neste år , at de skyr ingenting slik jeg tolker det. Dette er verre enn jeg fryktet sier feks Ingrid Nergaard Fjelstad (V) når det gjelder vegvesenet sine fremlagte rammer .

Ifølge utbyggingsdirektøren i Statens Vegvesen er ringvei øst ett prioritert prosjekt når sentrale myndigheter for en gang skyld strekker ut en hånd , da burde Bergens politikerne gripe muligheten til dette prosjektet , isteden blir man møtt av en passiv holdning fra AP og V fra byrådet , totalt merkelig , men er nok denne bybanen som ligger bak , er kun den som er i fokus , ett prosjekt man har kranglet om siden 2012 , helt utrolig hele greien spør du meg .

På spørsmål fra Frp’s Martine Jordana Baarholm om dialog om budsjettet fra byrådet sin side når det gjelder ringveg øst , en gavepakke til Bergen , svarer Ingrid Nergaard Fjeldstad (V) at hun vektlegger forlengelse av Fløyfjellstunnel men først og fremst bybanen til Åsane over Bryggen som en løsning på trafikk problemene , vei problemene ellers har hun ikke videre kjennskap til , men kollektiv trafikk er hun veldig opptatt av , og det vet hun hva er etter sigende , himmel og hav , jaggu sa jeg smør , tenk hvilke veiproblemer og kaos vi får hvis vi begynner i feil ende , nemlig banen først og nødvendige veiprosjekt på vent eller utelukket, det er helt tullete , sier seg selv .

Martine Jordana Baarholm (FRP)

Ingrid Nergaard Fjeldstad ( V)

 

Ringveg øst er avgjørende for byluften , næringslivet og hele Vestlandsregionen  , men ingen i byrådet vil lytte til det , det ser man på feks Fjeldstad sine uttalelser , og den byråd avskiltede MDG Bakke som sier de må ta seg en bolle og få i gang bybanen . Jeg må si jeg er bortimot sjokkert  rundt alt dette , virkelig sjokkert , her skyr man ingen midler for og få denne Bryggen trassen i gang neste år , og da har man attpåtil en bane til Fyllingen som enda ikke er ferdig stilt slik planen var , og dermed ikke like effektiv som den burde vært . Allikevel vil de begynne på ett prosjekt på 22 milliarder ( foreløpig anslag) som der ikke er penger til , heller ikke er der penger til og videreføre banen i Fyllingen slik opprinnelig planen var så beboerne rundt i Fyllingen kunne ha nytte av den , ikke bare kjøpesenteret Oasen

 

Tidligst byggestart av banen er 2030 sier altså Statens Vegvesen , og det er hvis Staten vil bevilge penger til det , vil de spare seg og ikke bevilge , er det bare og droppe hele banen , slik er ståa fra Vegvesenet . Byrådet her vil altså ha det i gang neste år , det ser dårlig ut med tanke på det nå . Jeg mener at tiggerferd til Oslo og regjeringen om penger , bør dreie seg om og sikre den livsfarlige veien Arna-Voss , og andre vei prosjekt som kan lede hoved trafikken utenom sentrum av Bergen , vei opplegget vi har er håpløst , så bybane bør komme i siste rekke , det vil jeg se på som normal tankegang , og da i tunnel til Åsane , noen annet enn det får man i alle fall ikke meg med på .

Slik vil jeg ikke byen vår skal se ut , ett eneste stort knutepunkt for jernbane skinner , det kan vi ikke leve med :

1 kommentar
    1. Ringvei Øst og K5/E16 Bergen Voss er de viktigste samferdsels prosjektene her vest. Begge prosjektene har blitt utsatt flere ganger. Nå må våre folkevalgte våkne !!! Det virker som at det eneste de prioriterer er en jernbane gjennom Bergen sentrum over Bryggen. Det må aldri bli en realitet. Heldigvis er det valgår i år.Da blir det nok mange yrkespolitikere som må få seg ny jobb.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg