Hvordan redde Bergen som by ?

Det kan man saktens spørre om slik det tures frem fra det politiske styret i Bergen . Helt uten tanke for for byens tradisjoner , vår egenart som byen mellom de syv fjell , vårt sentrum , Bryggen vår og ellers slik vi kjenner Bergen som by . Det er helt klart at vinner mindretallet frem med sine planer om bybane gjennom byen og over Fisketorget og videre utover Bryggen er Bergen ødelagt en gang for alle , dessverre. Det er faktisk ikke bare Bryggen som blir berørt , som mange kansje har trodd , men hele byen slik vi kjenner den . Vi kan bare ikke gi etter for disse planene .Hele byen vil bli ett eneste stort trafikk knutepunkt for bybaner , hvem vil bruke byen da ? Redusert fremkommelighet og få tilbud til byens innbyggere og tilreisende. Bergenslisten er iallfall ett parti som tar kampen opp mot disse planene som foreligger . Bergenslisten sin gruppe finner du blant annet på Facebook.

FARVEL TIL JULEMARKEDER OG ANDRE ARRANGEMENTER

Som man har vært inne på flere ganger før , en bybane utbygging gjennom byen vil ta årevis , 10 til 12 år , i tillegg vil planer om bybane spor med en sløyfe ut Strandgaten og opp Chr Michelsensgate og rundt DNS , (Teateret )plusse på byggearbeid i sentrum med enda flere år . Vi får en by som er helt ubrukelig i mange mange år , er det det vi vil ? Planleggerne kommer med ukorrekte svar når de blir spurt om disse traseene , eller man får ikke svar i det hele tatt. Mye her er ikke engang ferdig planlagt , men allikevel vil man sette i gang anleggsarbeid , helt utrolig , bør ikke være lov spør du meg . Man kan si farvel til Julemarkeder , 17 mai feiring slik vi kjenner den , konserter på Koengen pluss pluss pluss . De aktuelle stedene som brukes til slikt , blir anleggsområder , Festplassen , Koengen , Torget osv osv .

Mye skjules bak mangelfull informasjon , eller feil informasjon , uriktige opplysninger florerer , det er som om de skal tvinge dette gjennom koste hva det vil , helt uten sperre .På info møte om bybanen i regi av Bergen Kommune , ble det sagt at bybanen skulle gå over Bryggen hvert 3 minutt i 2040. Om dette skulle erstattes av busser , ville man ha behov for over 100 EL busser i timen , mot 20 bybaner. En stor buss har over  50 sitteplasser mens bybanen har 109 , så det regnstykket ble vel en del feil kan man si , forklaringen de da kom med var at det ble ikke regnet ståplasser på bybanen , så der kunne de pøse innpå 290 passasjerer , rent lureri vil mange si . Man har faktisk busser i Trondheim feks som er sertifisert til 142 passasjerer , og der fins også enda større busser på markedet. Da snakker vi om 2 busser pr bane i verste fall , ikke 6 som ble opplyst .Priser på busser av denne typen er en brøkdel av det det vil koste og bygge denne banen i tillegg til jerntogene som må til. Busser i bruk er også ett mye mer fleksibelt kollektiv tilbud . Man kunne kjørt gratis i årevis med det man hadde spart på og bruke EL busser . Milliard sprekker florerer og enda er ikke regnestykket ferdig , nå er det kommet opp i over 20 milliarder , det er uten tunnel forlengelse som er påkrevd pga bil trafikken og i tillegg hva en utbygging av en vende sløyfe for banen i sentrum vil koste . Uansett om man skal ha denne bybanen , må den gå i tunnel , miljø og klima må gå hånd i hånd , og byens miljø står faktisk på spill hvis ikke man stikker fingen i jorden og ser hva som egentlig vil skje med Bergen hvis planene blir en realitet. De fleste tunnel løsninger for bybane er bortimot skjøvet under teppet , utredninger i den retning blir ikke tatt hensyn til virker det som , bare forklart som dyre løsninger , summa sumarum blir nok alle løsninger like dyrt ,dyrt blir det for byen uansett .Tunnel løsninger er det jo på nesten alt annet , men Bryggen og sentrum skal visst på død og liv ødelegges , bokstavelig talt.  Litt om aktuelle EL busser under her :

 

Er det slik vi vil byen skal se ut ? Ett fargeløst område med få eller ingen rekreasjons muligheter , åpne plasser uten serverings muligheter , få eller ingen tilbud til byens befolkning eller turister , tegninger under her viser litt av planene når en eventuell bybane gjennom byen vår  engang står ferdig , trist er fornavnet :

Slik vil vi vel ha en by i fremtiden , pyntet til jul og tumle plasser for liten og stor når vår og sommer kommer , turist næring som blomstrer og gir inntekt til byen vår , vi må bare sette foten ned , det er det ingen tvil om :

 

Det politiske liv forsetter sin jakt på stillinger innen byråd og bystyre , mindretallet styrer , når vil de tilby MDG Bakke varaordfører stilling som plaster på såret etter han ble fjernet fra byrådet , sikkert med hensikt for og få litt fred fra opposisjonen, er nesten ikke til og tro , vi har nok ikke sett det siste fra de styrende organ enda , flere omplasseringer og jakt på taburetter og plasser i styre og stell vil komme . Slik er det faktisk i Bergen nå .

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg