Innsigelser mot bybane over Bryggen står i kø , motstanden øker , bompenge trusselen er overhengende

 

Så var vi der vi fryktet , bompengene økes , El biler har fra 1 mars fått doblet bompenge taksten , over natten . Etter valget i september kan det bli dyrere for alle , så her gjelder det og vite hvem du stemmer på . Partiene med bybane tilhengere bør man i så fall styre unna. Thor Haakon Bakke sier at det ligger i kortene at bybane til Åsane og forlenget Fløyfjellstunnel blir vanskelig om ikke umulig og få til
uten økning i bompengene . Onsdagens økning blir nok ikke den siste sier Bakke . El biler betaler nå 17 kr og 60 øre med passering i rushet , dobbelt så mye som dagen før . Dette er jo ran av mange folk som overhodet ikke vil ha denne banen , i alle fall ikke over Bryggen. Det ante undertegnede at det var denne veien det ville gå , her er det bane for enhver pris, helst lagt der de fleste ikke vil ha den . Det er rett og slett ikke til og tro , husk at Bergenslisten er for en bane , men da gjennom tunnel hvis der er penger til det , og at staten tar regningen , ikke bilistene og innbyggerne . Under her kommer mange innsigelser og harde fakta , først om Øvregaten .

Mye tungtransport har forbud mot og kjøre over Bryggen , hvis vekten overstiger en totalvekt som er satt . Nå skal de altså kjøre all trafikk , tungtransport også gjennom Øvregaten som tåler enda mindre enn Bryggen . Dette for og få påbegynt arbeidet så snart råd er uten og vente på avlastnings tunnel, dette viser bare hvor desperate byrådet er på og få kjørt i gang prestisje prosjektet sitt over Bryggen , da går alle forbud til side og man gir blaffen i om gaten tåler det eller ei ,det er jo fullstendig irrelevant , ikke er det penger til det heller , noen må jo stoppe den galskapen , man må jo innse at dette ikke kan gå .

Oppbyggingen av Øvregaten ifølge en gammel brolegger og andre som har hatt befatning med gaten der , sier at gaten har ett lag med sand , ca 10 cm , den har ett lag av kultstein , moreno masser , lag av leire og silt . Om disse lagene utsettes for tungtransport/tungtrafikk og vibrasjoner , blir massen fra og være stabil til og bli føybar , altså bevegelig . Da oppstår det “kvisetrykk” , noe som presser på hus muren og kjellermuren utsettes for enormt press som vil oppstå ved denne type belastning . Husene sliter allerede med denne belastningen , derfor ble bussruten flyttet ned på Bryggen på midten av 90 tallet . Øvregaten er byens eldste gate og en del av Bryggen . Alle vibrasjoner og vektøkninger vil få følger for gaten og bebyggelsen , her er det både kirke og skole i tillegg. At man i det hele tatt tenker tanken på og kjøre all trafikk der viser bare at alle sperre innen byråd er borte . GALSKAP ER DENNE PLANEN .

INNSIGELSER
Høringsrunde fremlagt for fremlagt reguleringsplan , når det gjelder bybane til Åsane , hva forteller den oss :

Dette antall ble spurt i en høring , ikke en folkeavstemning , det er kommentarer til en fremlagt reguleringsplan uten alternativer og er kommentarer om hvilke konsekvenser det vil få , det sier seg selv at de fleste kommentarene er kritiske , de begeistrede kan telles på en hånd :
114 uttalelser registrert ( derav 53 m vedlegg)
551 sider ( 740 s vedlegg)
54 tar stilling til trase’ valget
47 imot , 7 for dagløsning
62 ser planen som fait accompli
74 stiller krav til løsningen .

40 svar fra næringslivet
27 fra enkeltpersoner
19 fra foreninger / organisasjoner
19 fra fagpersoner/ fagmiljø
12 fra stat og fylkeskommune
11 fra kommunale organer
Dette indikerer i klartekst hva befolkningen mener generelt
De største bekymringene :
Graving vil ødelegge fremkommelighet til sentrum
Tilkomst til eiendommene langs traseen vil bli hindret
Verdensarv i fare
Trafikken vil ødelegge Øvregaten
Sentrum blir ødelagt
Et fellesareal omdannet til trafikk korridor
Fotgjengere får dårligere plass og sikkerhet
Barriere mellom byen og sjøen
Grunnforhold vil kreve pæling og arkeologiske utgravninger

Klager kritikk :
Dårlig medvirkning for innbyggerne og de utsatte
Ensidig trafikk utredning , minimalt hensyn til andre formål av sentrum
Vendespor pga batteridrift er ikke tatt med i planen !!
Utilstrekkelig konsekvens utredning
Formelle feil kan gjøre vedtak ulovlig.

17 mai komiteen har sine innsigelser , kan være den siste 17 mai i Bergen slik vi kjenner den , her er komiteen sitt utspill :
“Når bybanen skal planlegges til Åsane , er vi opptatt av at byrommet tillater en uinnskrenket markering av nasjonaldagen , hvor ny infrastruktur ikke er til hinder for gjennomføring , tradisjoner og innbyggernes forventninger ” Våre tog og prosesjoner , som beveger seg mellom Festplassen og Koengen fra Morgenprosesjon til og med fakkeltog , bør verken påvirkes eller innskrenkes . Publikumsoppslutningen er stor og programmet omfattende ”
Undertegnede er stygt redd for at sittende byråd og kommende byråd til høsten blåser en lang marsj i dette fra 17 mai komiteen, er ikke mulig og gjennomføre 17 mai slik hvis de får satt i gang graving i 10 år , og bybane da til slutt over Bryggen , da er 17 mai borte , og ikke bare den , vi kan nevne Tall ship race , Torgdagen , Buekorpsenes dag , Pride parade , World Cup triatlon , Hansadagene , Fjordsteam , konserter på Koengen osv osv . Alt dette kan være en saga blott .

Mange næringer er involvert her , mye står på spill , masse hensyn der burde vært tatt stilling til , slik er det dessverre ikke , utrolig nok , husk at du har en stemme til valget i september , bruk den for og redde Bergen som by , sentrum og Bryggen .

Mange i pressen spør hvorfor mange Bergensere og sympatisører for Bergenslisten er skeptisk til planene for Åsane banen , Tystad og styret for Bergenslisten har svart:

A. Byrådet vil ha banen over Torget og Bryggen og tramper dermed på 70% av velgerne
B. Byrådet vil ha 10 år med intensivt anleggsarbeid i sentrum
C. Byrådet vil ha banen i dagen forbi Torgalmenningen og helt til Dokken
D. Byrådet vil ha en steinsortering i en 10 års periode mellom boligene i Sandviken
E. Byrådet vil i mange og lange perioder , pumpe trafikk og tungtransport gjennom Øvregaten , byens eldste gate , byens mest sårbare gate
F. Byrådet får ikke til sitt mini lokk i Eidsvåg og vil få 10 trafikk linjer som sperrer fra fjell til fjord . Eidsvåg repareres ikke , men ødelegges totalt .
G. Byrådet vil tvinge banen opp i dagen midt i bebyggelsen i Amalie Skrams vei .
H. Byrådet har ingen plan for hvordan reisetiden for flertallet til og fra Åsane ikke skal økes
I. Byrådet aksepterer en elendig finansiering fra staten som gjør at banen må bygges kjipt og dårlig , og / eller bruke opp 10 år med budsjett for hele Bergen .
J. Byrådet aksepterer åpen vegløsning som vil forurense drikkevannet til 40 000 innbyggere i Ytre Sandviken og Åsane ,
Byrådet sin elendige plan for bybanen øker motstanden radikalt , og det kommer nye skeptikere og motstandere til hver dag i hopetall .

Bergenslisten er ett alternativ til høstens valg for og stoppe denne saken , bli medlem og vær med og redde Bergen som by , Sentrum , Torget , Bryggen i tillegg til alt annet denne bybane planen vil medføre av elendighet for de fleste . Du kan melde deg inn som støtte og medlem til partiet med og Vippse 100 kr til 796657 med ditt navn , eller bare støtte oss med ett bidrag . Du kan og settes på vår valgliste hvis ønskelig, da ved og sende fullt navn , adresse , fødselsdato , mobil nummer til [email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg