KAN BANE NOR OG UNESCO STOPPE OVERGREPET MOT BRYGGEN ?

 

Det dukker stadig opp nye elementer ( nytt for noen ) som gjør at en dags løsning med bybane over Bryggen blir mer og mer urealistisk spør du meg . Siste nå er at BANE NOR setter seg helt på bakbena .
Bybane planleggerne får ikke krysse denne jernbanetunnelen som kommer ut ved Koengen uten og blokkere den , eller sette bebyggelse og verdensarv i fare .

Etter bybanen har passert Bryggen ( vår) , nordover , går den inn i fjellet fra Sandbrogaten og ut mot Sandviken . Den støter da kjapt på BANE NOR sin jernbanetunnel som kommer ut 30 meter bak Koengen. Det hersker ingen tvil om at BANE NOR har lenge motsatt seg at Bybanen fjerner muligheten for og komme inn fra Nygårdstangen og helt til sjøen med sitt jernbanespor . Kommunen har lenge jobbet med og finne en løsning på dette , men med så mange andre vanskelige og lite gjennomførbare løsninger med dette fantasi prosjektet , er det ikke dukket opp noen reell løsning på dette heller .
Kravet er Bybanen og jernbanen krysser hverandre planfritt , men da må bybanen løftes over tunnelen som går der i dag . For og få dette til , må traseen løftes med minst 1.5 meter i Sandbrogaten . Det vil få store konsekvenser for bebyggelsen på begge sider av banen og gi en uholdbar løsning for området . Hele dette prosjektet har i tillegg en uakseptabel høy risiko , ting som krav til tunneltak , manglende bergoverdekning under eksisterende bebyggelse . Her er mange flere detaljer om dette prosjektet uten at jeg skal ta med alt her , men det er helt klart at her er korken skrudd på slik det ser ut nå .

BANE NOR står på sitt , og mener tilkomst med jernbanespor og jernbane til sjøen må opprettholdes i beredskaps øyemed . Langsiktige planer på dette er viktig i Norge nå , havnespor må sikres . Havnesporet på Dokken er frigitt , så dermed er Bontelabo sitt desto viktigere og beholde . Det  er en mengde  flere detaljer her , uten av jeg kan skissere det over 20 sider i en blogg , men det viser bare at problemene med en bybane over Bryggen tårner seg opp .Er jo litt ironisk at det ene toget kan stoppe det andre , og at alt kan spore helt av til slutt .

UNESCO og deres rådgivende organ Icomos er omtrent haste innkalt av byrådet , og ikke minst , tilkalt flere ganger av organisasjonen Bryggens Venner. De vil nå komme og se og gi råd angående denne tvisten. Se om det er overhodet mulig og ta vare på verdensarven Bryggen med en bybane dundrende forbi like utenfor bygningene der. Jeg tror aldri at det er mulig , Bryggen er ødelagt en gang for alle hvis vi lar disse politikerne får gjennomføre overgrepet sitt mot Fisketorget og Bryggen . Bryggen må være viktigere enn byutvikling og samferdsel sier Bernt-Håvard Øyen , bryggen direktør . Han vil aldri gi seg i denne kampen , selv om politikerne setter i gang disse planene sine , og vi er mange med han , vi vil aldri gi oss . BRYGGEN SKAL OG MÅ REDDES .

Roger Valhammer og ikke minst Thor Haakon Bakke , sistnevnte her er dessverre i kategorien by ødelegger syns jeg ,og bevare eller ta vare på er ikke i hans program . Utrolig lite innsikt i tradisjoner , følelser , hensiktsmessighet og hva Bergenserne står for og vil . Det skal på død og liv bankes igjennom det de har satt seg i hodet uansett konsekvenser .Roger Valhammer er en god støttespiller i mange saker , jeg har møtt mye forståelse fra den karen som jeg setter stor pris på , men i bybane saken kan vi dessverre ikke dele samme oppfatning. VI SOM BOR HER VIL BESTEMME DETTE SELV ! Ordlyd som forurensning går igjen i alt fra MDG , skilt forurensing feks , restauranter og butikker må fjerne markiser med litt farge på , eller for mye lys på , da det er forurensning ifølge MDG , byen skal se ut som en bakgate som under den dystre østblokken tiden før Berlin muren falt , grått og trist er visstnok målsettingen fra den kanten , ser vi rundt langs fisketorget og bygningene der nå, er alle markisene feks , grå , fargeløse og triste  . Er jo helt utrolig hva som ikke skal være lov lenger , er faktisk ikke Times Square i New York vi har her hvis det var det som var sammenlignings grunnlaget , slik har det aldri vært og ville aldri blitt det heller , men og ha litt farge på byen vår kan umulig være forurensing . Forurensning vil Fisketorget og Bryggen få i bøtter og spann hvis disse byggeplanene blir realisert , støv , skitt , bråk , anleggsmaskiner  osv  i årevis vil ødelegge alt , ødelegge miljø , næringer , verneverdig bebyggelse og hele Vågen .

Avlastnings tunnel i Fløyfjellet pga trafikken som må omdirigeres ved eventuell byggeperiode , er lysår frem i tid sies det . Like fullt vil Bakke feks ha arbeidet i gang med Bryggen snarest , hvor er sperren ? Fins ikke tydeligvis . Fikk man alle opplysningene på bordet når det gjaldt bane over Bryggen av byrådet , eller holdt man igjen noe for og få landet sin dagsløsning ? Det kan virke slik når man ser hva som har dukket opp i ettertid , omfattende gravearbeid i området vedrørende kloakk , avløp, vann , rør, elektrisk osv samtidig med bybane bygging , noe som vil kreve 14 til 20 meters bredde stengt av fra sentrum , torget og utover Bryggen  der for og kunne gjennomføre byggingen  , dette vil jo i praksis sperre av stort sett hele området og gjøre det ufremkommelig og ubrukelig i årevis . Det var det faktisk ikke alle som visste , og nå våknes det til liv rundt omkring når man ser konsekvenser man ikke var klar over .Hele næringer vil gå tapt som vi har vært inne på før , og turister vil utebli , slik at reiseliv , hotell , guide tours osv osv vil slite kraftig og de fleste vil bukke under. Fins der ingen plan for næringene i området i en eventuell byggeperiode ? Tilkomst ? Varelevering ( Med båt ?)  , kompensasjons ordninger for tapte inntekter ? Hva med de som mister jobben pga redusert drift for de fleste , hva med de ? Fraranet jobben sin , uskyldig i hele opplegget , hvem skal hjelpe de ? Redusert inntekt med dagpenger ? Det er ikke godt nok så lenge dette er ufrivillig og påtvunget . I det hele tatt er det så mange åpne spørsmål her at kjører det på med dette uten en skikkelig plan på det vil det bli opprør .

 

Denne duoen Valhammer / Bakke er nå i gang med ett annet vei prosjekt , det er dette omtalte veiprosjektet Åsane til Norhordlandsbroen , fra gammelt av kalt “Nyborgtunnelen” . De går nå inn for og få dette prosjektet gjennomført og dropper utbygging av veien mellom Åsane og Arna . De håper da vegvesenet går med på det , og at bystyret ikke gjør noen flere vedtak angående vei mellom Åsane og Arna . Avgjørelser i bystyret har vi vært borti før , til og med ringside , som feks da de sa nei til bybane over Bryggen men lot det gå igjennom likevel ved ett ultimatum av byrådsleder hvor de truet med og gå av og ingen alternativt byråd kunne settes sammen .. Det gjorde jævlig vondt , og uforståelig . Vi gir oss aldri på våre krav om og verne Bryggen, bybane skal ikke over Bryggen vår , det må de involverte snart innse når man ser utfordringene med dette arbeidet , og konsekvensene . Kansje en stor demonstrasjon kan være på sin plass når UNESCO dukker opp , markere at nok er nok og at galskapen må stoppes. Vi må ikke gi oss , vi ser nå at flere og flere ting dukker opp som gjør at prosjektet snart er urealistisk og gjennomføre . De som vil ha dette uvesenet på plass , må snart innse at kun tunnel løsning kan være aktuelt , hvis banen i det hele tatt skal bygges.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg