Må stemmes på nytt over Bybane til Åsane ,podcasten “bybanebedraget” setter fokus på bompenger

Da kom der selvfølgelig en liten bombe inn i denne reguleringsplanen de på død og liv skulle ha vedtatt , og fikk beliterne med seg ved siste bystyre møte , uten at de visste at det var gjort formelle feil og tabber . Skillingsbollene ble tatt frem av Bakke fra MDG for dette vedtaket skulle feires ,Mikkel Gruner fra SV gikk enda lenger , der spratt sjampis korkene så det smalt  , men nå viser det seg altså at formell tabbe gjør at to av bybaneplanene må behandles på nytt til høsten. 31 mai behandlet bystyret syv ulike reguleringsplaner med oppunder 290 vedlagte saksdokumenter  . Alt ble vedtatt , inkludert at banen skal gå langs Bryggen og gjennom Bergen sentrum . Nå er det slik at altså to av de syv sakene ikke er endelig avgjort likevel , mandag denne uken oppdaget byrådet at det ble gjort feil i to av sakene som ble lagt frem .

Dokumentet som omhandler planen som regulerer traseen fra Sandbrogaten til Eidsvågtunnelen var utdatert , der var lagt ved ett vedlegg fra november i fjor mens det var kommet nye vedlegg i vår som ikke kom med , snakk om og følge med i timen . Samme tilfellet var det for den kontroversielle planen som regulerer Saltimport-tomten i Sandviken til rigg og anleggsområde , ett sted der beboerne frykter for liv og helse i anleggsperioden , noe det politiske initiativ fullstendig gir blaffen i .

Ingrid Nergaard Fjeldstad kaller dette feilgrepet for beklagelig , men virker ikke særlig bekymret av den grunn . Byråden oppfatter debatten i bystyret og i byutviklingsutvalget som så opplyst at hun antar ( antar !!) at andre representanter har funnet riktige dokumenter  . Hun er glad for at dette ble oppdaget før kunngjøring , slik at det kan rettes opp , slik hun har skissert .Vi andre må jo si at  uansett er dette en flau tabbe i en sak hele byen er opptatt av , direkte skremmende alt som har skjedd rundt denne bybane saken , og alle ressurser som er brukt av skattebetalernes penger , enorme beløp brukt på mye rot og inkompetanse .

Marte Monstad ( Frp) mener dette gir en ny mulighet til og gjøre det hun mener burde vært gjort fra starten av , og la det nye bystyret til høsten til og å avgjøre bybanetrase’. Hvis ett slikt møte skal skje etter valget , som det ser ut til nå , kan man like godt vente til det nye bystyret er konstituert. Hun mener byrådets hastverk er lite tillitvekkende , og det er uklokt og presse igjennom vedtakene i en så kontroversiell sak.

Charlotte Spurkeland (H) mener at dette som er kommet frem er en flau sak , hun trodde byrådet hadde kontroll på vedleggene i en så viktig sak  , noe de tydeligvis ikke har . Nå har Høyre en enestående mulighet og gå for det de en gang sto for, tunnel , og da slutte og belite seg , de kan da umulig holde på og støtte dette skandale prosjektet lenger.

Mikkel Gruner , SV er av den oppfatning at selv om dette er en uheldig feil  , regner han med at alle stemmer slik de gjorde sist  , og da før ett nytt bystyre er satt etter høstens valg , de vil altså stemme over dette like etter valget , uansett hvem som blir valgt inn , for og få det vedtatt før det nye bystyret er konstituert i oktober . Dette mener jeg absolutt ikke bør gå an , er der enn nytt bystyre valgt inn , bør saken behandles av de som er valgt inn der , og ikke av de avgående bystyret som har hatt alle disse blemmene underveis . Nå må det blir orden i sakene .

Tystad fra Bergenslisten kaller dette for slurve arbeid , han har selv lest dokumentene i saken ,og der er mange feil , ingen tvil om det . Mye er hastverksarbeid for og få igjennom dette kontroversielle trase’ valget , og det er mer og mer tydelig at dette er prestisje og på personlig plan enn på flertallet av velgerne sin mening , det demokratiske med dette  vil nok alltid bli diskutert slik denne saken har tatt veien . Min mening er iallfall at ett nytt bystyre til høsten , må ta denne saken , det er det bystyret med nytt byråd som skal håndtere dette i fremtiden , man vet omtrent med sikkerhet , at de fleste av de som sitter der nå , sitter der ikke etter valget 11 september.

En podcast som ligger ute nå ” bybane bedraget ” er verd og få med seg , den kommer ut hver uke og er ledet av Torstein Dahle og Monika Nordland Yndestad . Episoden denne uken handler om bompenger og finansiering av bybanen fra eventuelle inntekter fra bompenger  . Med seg denne gang på intervju har de Sigbjørn Framnes (Frp) profilert fylkespolitiker  , han er tydelig på at bybanen ikke et ett Bergens problem alene , men vil ha konsekvenser for hele Vestlandet . Skal staten ta 70 % av utgiftene på dette prosjektet , og da snakker vi kun om skinnegangen , ligger der flere milliarder igjen man ikke vet hvor man skal ta de fra for og kunne finansiere dette prosjektet .Bompenger er eneste løsningen . Bompengesatsene som er nå , skal i utgangspunkter kjøres frem til 2038 for og betjene midler som allerede er brukt til diverse , som bybane til Fyllingen feks som hadde milliard sprekk , og alt annet som er brukt til utredninger og vår herre vet hva. De pengene er altså brukt allerede helt frem til 2038 , så skal man hente inn midler fra bompenger til Åsane banen , må bompengene altså fordobles nå , det vil gå utover den vanlige person og arbeidstaker i arbeiderklassen så det holder , det vil svi på en allerede anstrengt økonomi og totalt uakseptabelt etter mine begreper  ,her går de nok en gang over såkalt lik , for og få dette prosjektet i havn , ett prosjekt som vil bli hatet når folk får dårligere økonomi pga dette . Bompengene er også da basert på nåværende personbil trafikk de neste 20 årene , altså stikk imot det miljøet de messer om at de vil ha , for en dobbel moral . De vil ha ned biltrafikken , men samtidig opprettholde den for og kunne skaffe penger til denne banen , ord blir fattig spør du meg . Jeg blir bare enda mer frustrert av og skrive om dette i dag , oppgitt , så finn podcasten på Facebook , “bybane bedraget ” heter den , episode 4 , det er skremmende det som kommer frem der . Den ligger ute mange steder , blant annet på gruppen Bergenslisten , Folkeaksjonen osv.  Husk at du har ett valg til høsten , bli med og redd byen fra dette uvesenet . Stem Bergenslisten.

Alt skal altså vike for denne bybanen , din økonomi , bompenger  skal økes og gjøre det vanskelig for folk som allerede har dårlig økonomi , bompenger er feks dyrest i rushtiden , men det er da de fleste i vanlig arbeiderklasse må kjøre , de ha faste arbeidstider , andre med god økonomi betyr de ikke som mye for , heller ikke for de med fleksibel arbeidstid , det er de dårligst stilte som alltid skal belastes , og betale for en bane mange av de kansje ikke for oppleve en gang. Andre viktige ting innen veier som trenger utbedring ( Bergen -Voss feks) , kommunale ting som idrett, barn og ungdom  , helse osv osv prioriteres tydeligvis ikke , Haukeland med ett underskudd på 200 millioner i år , og trenger 300 nye millioner neste år for opprettholde driften , fastlege ordningen er på vei til og kullseile , men her på berget , BYBANE over Bryggen , alt annet må vike !!!

En fantastisk Torgdag fant sted i helgen , med strålende vær med Bergenfest i tillegg , Bryggen sydet av mennesker ,på Torget vrimlet det av smilende fjes som koste seg med  underholdning fra ett kobbel av musikere og band . Alt dette minner oss på hva vil vil miste med en bybanetrase’ over Bryggen og gjennom sentrum , direkte trist . Vågen som båthavn vil heller ikke bli den samme , og iallfall ikke i en anleggsperiode på mange år , direkte trist det og . Flere seilbåter inne nå nylig for og gjøre seg klar til det årlige Shetland Race , ett flott syn .Vi må kjempe videre for og kunne beholde dette fine vi har her i byen , vi kan ikke gi oss .

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg