Påsken blir ikke den samme

Vi beveget oss ut i ett nydelig vær lørdag morgen ,dagen før palmesøndag, meg og min kone. Turen ble lagt til nærområdene , som regjering, kommune og og Helse Norge hadde anbefalt for og unngå store folkemengder, og helst på en tid der er lite folk ute  . Ikke like enkelt det når alle faktisk er hjemme i sine nærområder pga restriksjoner. Hold til høyre sier Høyre og resten av regjeringen når vi går på tur , mens hele opposisjonen sitter på venstre siden . Nå samarbeider storting , opposisjon og regjering i disse virus tider, og heldigvis for det , noe annet hadde vært for dumt.

 

Man får litt fobier i disse tider , når man er ute på tur og treffer andre på vegen , da tenker man automatisk på virus smitten og styrer unna i rakett fart helt automatisk , omtrent livredde andre folk, rett og slett tragisk men kansje nødvendig. Vi vanlige folk er jo ikke utstyrt med mikrofon selfie stenger som Tv kanaler og media løper rundt med nå , så det blir lite kommunikasjon blant folk , og det sosiale forsvinner helt. Man blir mer eller mindre opptatt av hva andre gjøre feil disse dager , eller gjør ting de ikke har lov til , reise på hytten feks , holde samlinger eller en fest , fy og fy , da må vi kontakte politiet hvis vi ser og hører sånne ting , borgervern omtrent , sladre på naboen , heia Norge  . Hvem skulle tro at verden skulle bli sånn omtrent over natten , tragisk og trist.Heldigvis har jeg en kone som støtter meg og holder humøret mitt oppe i disse tider, er ikke alle som har det i den isolasjonen vi opplever disse dager.

I det flotte været vi opplever denne dagen vi er ute på tur , går jo våre tanker til påskefjellet. Vi er fratatt muligheten til og ta frem skiene våre , jeg for min del , mine slalåm ski som står nedpakket i kjelleren , ufattelig kjipt , Myrkdalen, Voss, Geilo , Hemsedal osv osv er stengt ned på den beste tiden man kan tenke seg , med de konsekvenser det har for driften der på tider det hadde myldret av folk. Stengte hoteller , hytteforbud , i det hele tatt , helt uvirkelig og nok en gang ufattelig trist. Mange har barn og unge som nå ville boltret seg i våre flotte fjell og ski anlegg , ikke lett og fortelle dem at i år blir det ikke sånn , det blir Disney filmer eller Netflix og tv spill i stedet. Mange blir nok på gråten av dette .Jeg er nesten kvalm med tanken på en påske sånn , jeg som elsker og stå på ski og er fratatt muligheten helt nå.

Når jeg som sheriff på Jack’s Country Saloon er utenfor saloonen som nå er stengt , blir jeg ufattelig lei meg. En dag som dette ville stedet myldret av folk i solen , Sheriffen hadde vært der i cowboyhatt og westernskjorte og country musikken hadde blitt spilt over høytalerne. Nå er det helt tomt og stille , nesten helt uvirkelig .Dette viruset har store innvirkninger på oss privat , næringsliv og alle andre ting i det daglige liv .Mange er redd de ikke har jobb og komme tilbake til , mange lurer på hvor lenge dette vil vare , det tror jeg ingen kan svare på i øyeblikket. De lærde strides , og jeg kan garantere at regjering og Helse Norge blir påvirket av skrekk scenariene i Italia , Spania og USA i øyeblikket , hvor viruset har gjort og gjør  ufattelig skade. Det frister nok ikke styresmaktene og slippe til det normale liv igjen i første omgang nå . Skoler og barnhager er på blokken om at de kan åpnes igjen etter påske , men motstanden vokser nå på det og. 17 mai blir nok ikke den vi er vant til , og konserter og utesteder er nok det siste som blir åpnet igjen vil jeg tro. Det smerter oss som driver med dette utrolig mye. Det er lyspunkt dukket opp i Kina nå , at ting er på retur , det gir oss ett visst håp om fremtiden vår , men når ting blir som vi er vant til igjen , er nok ingen som kan svare på i øyeblikket . Vi må bare følge regler og retningslinjer , holde oss friske og ha troen på at ting snur vår vei igjen . Ha en god annerledes påske.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg