Reguleringsplanen for bybane over Bryggen bør skrotes . Alvorlig tunnelsyn er avdekket .

Reguleringsplanen for bybane over Bryggen bør faktisk skrotes eller i beste fall utsettes . Det som kommer frem i media nå om hva som har skjedd i kulissene når deg gjelder alternativene med tunnel kontra dag løsning er faktisk skremmende . At man kan holde på sånn med en såpass alvorlig sak som kan ha store konsekvenser for mange er ikke til og akseptere .I spissen for disse samtalene sto Solveig Mathisen , sjef for planleggingen av bybane til Åsane for Bergen kommune og Bakke fra MDG .Da fagetaten sammenlignet bybanen i tunnel kontra bybane over Bryggen , kom tunnel alternativet dårligere og dårligere ut etter hvert som man nærmet seg deadline på prosjektet . Det virket som siste delen handlet om hastverk for og få godkjent og bekreftet dag løsningen over Bryggen , og feide dermed tunnel alternativene under teppet . I den første rapporten fra Norconsult og Asplan Viak , var forskjellen mye mindre mellom alternativene Bryggen eller tunnel , mye mindre enn i den endelige rapporten. Det viser seg også at det var svært delte meninger om hvilket tunnel alternativ som var det beste . I det ene alternativet går banen opp langs den gamle Brannstasjonen , snur mot Galleri Nygaten og krysser Kong Oscars gate før den går i tunnel bak Katedralskolen .I en e-post til konsulentene skrev prosjektleder Solveig Mathisen følgende : Når dere gjør den sammenligningen er det viktig og ha i mente at for svært mange er spørsmålet om banen kan gå i Peter Motzfeldt gate , uavhengig av hvilken variant det er snakk om. Som byråden sa i ett møte :” Det C-alternativet ser sprøtt ut ” , byråden den gang var Thor Haakon Bakke ,MDG , men som bedyrer at han ikke husker hvilket møte denne uttalelsen falt i. Er det noe som er sprøtt , så er det akkurat disse uttalelsene . Hele saken er sprø etter mine begreper .

I en sak fra sosiale medier , blant annet forfattet av Trond Tystad står det og lese : Ba beviser at Bystyrets og Byrådets bestilling ble gjemt bort etter 2 uker , uten saksbehandling og mot Vegvesenet sin anbefaling . Vegvesenet sine folk er under statsansatt loven ( tidligere statstjenestemannsloven) . De er vel skolert på sin lovmessige plikt til og fremstille forhold objektivt og riktig .Det er mulig at byrådet har glemt og orientere seg selv og sine ansatte om at selv om denne loven bare gjelder Staten , så har den alltid vært fremholdt som en rettesnor også for den kommunale forvaltningen . Dette var selvsagt Tystad sin holdning når han var personal byråd i kommunen .BT beviser akkurat det samme som BA .I tillegg beviser BA at sammenligningene mellom alternativene blir bedt pyntet på til grønt område for en rekke punkt på Bryggen. Den kommunale lederen dikterer altså den innleide faggruppen til og endre mange konklusjoner for og gjøre Bryggen løsningen mer spiselig .Det kan man neppe akseptere slik dette nå har utviklet seg .

Korrupsjon er ett vidt begrep som går fra mottak av goder til andre særskilte årsaker .Det er ett åpenbart problem at stol skiftene er for mange og for tette i denne bybanesaken. Fylkesdirektøren har vært bybane direktør . Bybaneutredningssjefen har jobbet med bybanenes løsninger i sentrum for den uavhengige konsulenten . Direktøren for Plan og Bygningsetaten var politisk rådgiver for Byrådet og jobbet med bybanesaken politisk og den oppsagte direktøren for Samferdsel som måtte gå for feil i bybanesaken på Fylket plan, han er selvsagt blitt ansatt i kommunen for og jobbe med blant annet bybanen .Alle folkene her , sammen med alle andre som har vært på alle sider av bordet i denne saken , er selvsagt dyktige  . De tenker nok hver for seg at de holder på habiliteten , men når vi ser summen av dette utenfra , så ser vi bare graut og røre  , det hele minner om stol leken , der den første som setter seg , er inne  .

Man har ett ansvar ovenfor velgerne eller byens befolkning en slik sak som dette , en sak som kan gi mange store problemer i fremtiden når man skal forholde seg til gravearbeid i mange mange år , for noen tett opp til stuedøren eller inngangen til butikken sin. Det er helt klart at man ikke kommer utenom temaet når det gjelder denne anleggsvirksomheten som er varslet  , som kan ta 10 til 15 år  , som gjør at virksomhetene som gjelder butikker , serveringsteder , hoteller og annen næringsvirksomhet kan bli rammet hardt i en eventuell byggeperiode. Dette gjelder også brukere av fri områdene , Mc folket med sin oppstillings plass på Torget og vår mønstring på Festplassen , konserter på Koengen som vil forsvinne , ja i det hele tatt . Vi kan ikke bli offer for kameraderi og avtaler bak i kulissene av ett mindretalls styre , det demokratiske må komme i forsetet , og flertallet må høres . Jeg syns det er en plikt for bystyret og få alle likene ut av skapet når denne reguleringsplanen skal opp i bystyret den 31 mai . Man kan ikke gå for denne planen slik ting har utviklet seg , og nå kommet frem i media . Det går faktisk ikke an og akseptere . Det vil bli spennede ved  høstens valg når Høyre feks skal finne seg samarbeidspartnere . De vil nok ikke hoppe på ett MDG med Bakke involvert , det vil bli ett mareritt og håndtere .Skal man ha denne bybanen , så må tunnel være alternativet , den vil også ha minst innvirkning for omgivelsen i en byggeperiode , og opposisjonen sine høye røster vil stilne en smule .

Der blir en markering utenfor gamle Rådhus den 31 mai kl.11.00 , da skal reguleringsplanen opp i bystyret , vi kommer til og stille mannsterk vi fra vår gruppe , markeringen er tverrpolitisk så håper alle som har anledning til og komme , blir med og viser motstand mot denne planen og det påtenkte overgrepet mot Bergen som by

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg