Risikoen ved graving gjennom sentrum for bybane trase’

Graving gjennom sentrum for bybane til Åsane , da med banen over Bryggen har vært mye omtalt . Nå har det kommet frem nye opplysninger .

I en rapport der blant annet Bergen Vann og NIKU ( arkeologene ) er deltakere slås det fast at gravingen ikke er skikkelig konsekvens utredet , noe som er lovpålagt .

Det viser nemlig at kommunen ikke har gjort forarbeidet som kreves etter loven . Også at arbeidet vil ta mye lenger tid enn det som tidligere er antatt og beskrevet .

” NIKU påpeker at konsekvenser for omkringliggende kulturlag som følge av graveomfang og sikringstiltak i grunnen , ikke er vurdert i planforslag ( nå vedtatt) i dette området ”

For og få lagt skinner gjennom historisk sentrum , må en gjennom minimum 8,5 år med graving og utskiftning/ omlegging av dagens rørsystemer .( dette er tiden byrådet selv tror det tar i bystyrevedtak av 31.5 ) . Det er ikke laget konsekvensutredning på hva som vil skje når man har åpne gravelinjer i en så lang periode . Her vil komme flo inntrengning , det vil oversvømmes med regn , det vil komme innsig av ferskvann fra høyere liggende områder . Og , ikke minst motsatt , områder kan tørke ut og synke . Ingen vet hvilke konsekvenser arbeidet vil få på grunnvanns nivå og grunnvanns sammensetning . Det samme gjelder når eventuelle skinner er lagt . Kommunen kan nok si at skinnene tåler vann , og vil ligge på dagens veg nivå , selv om det strider mot Bygningsloven tek 17 § 7 . Ingen kan si hva som skjer mht grunnvann etter at kaiene er spuntet og det er lagt ned kulverter .

( Etter bygging av SAS hotellet sank grunnvannsnivået på Bryggen med over 1 meter , bygningene begynte og synke , grunnpilarer begynte og råtne og det tok 15 år og kostet mange millioner for å få stabilisert grunnvannet igjen .Konsekvensen av dette er at bygningene før eller siden må heves på nytt og få nytt fundament ).

Konsekvensutredning kreves etter loven . Forskrift om konsekvensutredninger § 6. Planer og tiltak som alltid skal konsekvensutredes og ha planprogram eller melding . Følgende planer og tiltak skal alltid konsekvensutredes og ha planprogram eller melding .

a. kommuneplanens arealdel etter § 11-5 og regionale planer etter plan og bygningsloven § 8-1 , kommunedelplaner etter § 11-1 , og områdereguleringer etter § 12-2 når planene rammer for tiltak i vedlegg I og II

c. tiltak i vedlegg I som behandles etter andre lover enn plan og bygningsloven .

Det har vært sagt at husene på Bryggen må heves og sikres før ett eventuelt gravearbeid kan begynne . I realiteten blir alle husene fra Småstrandgaten til Sandbrogaten i større eller mindre grad påvirket av gravearbeidene selv om de står på 100% grunnfjell .

I rapporten beskrives forholdene på Torget som spesielt utsatt : “bygninger ved Torget er trolig mest utsatt for setninger , da disse står på kulturlag med innhold av organisk materiale som er setningssensitive ved poretrykksreduksjoner ”

Utredningssjef Dag Refling i Huseiernes Landsforbund sier at økende graving er et problem , særlig i de største byene her i landet . Mange byområder vil ha veier og jernbane i tunneler , nybygg skal ha parkeringskjellere og det graves for fremføring av vann og avløp , fjernvarme og digitale nett . Samlet blir dette en ganske voldsom aktivitet som påvirker grunnvannstanden . Det går gjerne lang tid før man ser skader og omfanget av dette .

Det synker i Oslo , Refling forteller at Oslo sentrum er særlig utsatt fordi mange av gårdene er bygget på treflåter nede i grunnen . Så lenge disse flåtene får ligge i fred , går det bra , men hvis graving fører til at det tilføres oksygen begynner de og råtne og husene synker . Det verste er bygårder som er bygget på fjell og delvis på flåte . En slik bygård måtte rives forteller Refling som kan vise til flere eksempler på at grunnen under deler av hovedstaden er i bevegelse . Da kan man tenke seg hva som kan skje i Bergen sentrum , på Torget og Bryggen .

Det planlagte arbeidet her i byen strider mot plan og bygningsloven § 28 -1 og 2 . At disse problemstillingene her ikke er med i saksfremstillingen til bystyrevedtak av 31.5 , strider mot forvaltningsloven § 17.

Prisen på selve banen som bystyret har fått forelagt er helt urealistisk . Det er en ren skrivebords øvelse . Der er ikke tatt med vende sløyfe i sentrum . Det er ikke tatt med alle ekstrakostnadene med at alle vognene skal gå med batteri over Bryggen . Det er ikke tatt med at prisene internasjonalt på denne type utstyr har skutt i været . Prisene på rør og arbeidet med rør har f.eks steget med 40% . Kommunen har ikke kvalitet sikret prisen de oppgir ved og henvende seg til aktuelle entreprenører . Det er ikke lagt inn et reelt risiko element i pris en kommunen oppgir . ( Hvem tror de ikke finner noe arkeologisk som stopper gravingen )

De som sitter på kompetanse vedrørende denne type arbeid antyder at prisen nok havner på rundt 35 milliarder . Dette vil igjen bety at bompengene må triples i så fall , bare nevner det .

Husk du har en stemme ved valget 11 september , du kan være med og stoppe dette ved og stemme på parti som ikke vil ha denne bybanen gjennom sentrum , over Torget og Bryggen . Konsekvensene for en slik trase’ kan bli radikale .

Slik vi vil ha Bryggen ?:

Eller slik ? :

Vi kjemper for byen vår , håper du som velger  gjør det samme

2 kommentarer
    1. dette er bra lesestoff, her ser man jo at de har ikke tatt stilling til noe som helst. De turer på uten å ta noe hensyn til hva som skjer det er rett og slett galskap.

    2. Veldig mye viktig ny info her.
      Flest mulig må stemme på Bergenslisten slik at de kan komme på «vippen». I tillegg må vi legge inn slengere fra de i Høyre som er i mot Bryggen alternativet og Dahle fra Rødt som virkelig brenner for saken. Jeg har en liste på de i Høyre som er aktuell. Sender den gjerne videre til interesserte…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg