Står vi ovenfor en by avvikling ?

Man må stille seg spørsmålet når man ser hva som kommer frem om denne bybane saken til stadighet . Jeg vil snarere kalle det by avvikling , ikke byutvikling som noen så fint kaller det. Konsekvensene av en utbygging i sentrum og over Bryggen er radikale . Den såkalte menneskelige linje gjennom byen vår ser ut til og bli helt utradert går man prosjektet nærmere i sømmene . Er nok ikke enkelt for hver og en og kunne sette seg inn i alle detaljene rundt dette prosjektet , mye er fordekt , noe skjult bak vanskelige tekniske forklaringer , mye er forenklet i forhold til de faktiske konsekvensene . En høring er på gang få uker etter at fagetaten sin reguleringsplan var ferdig , kun for og få fortgang i arbeidet med bybane gjennom sentrum og over Bryggen . Flere har vært inne på at byrådet neppe kan ha gått igjennom tusenvis av sider på dette prosjektet på så kort tid , men legger det likevel ut til behandling uten noen muligheter for debatt blant Bergensere eller bystyre medlemmer .Denne type fremgangsmåte gjør mange av oss svært bekymret , er det virkelig slik at man må finne seg i dette uten mulighet for en demokratisk prosess rundt det ? Det er jo ett mindretalls byråd som kjører denne saken , at en byrådsleder har måtte gå pga skandaler innen barnevern har ikke gjort noen forskjell innen byråd sammensetningen , er samme konstellasjon som fortsatt styrer , mistillit eller ei .Ett Høyre som er vanskelig og forstå seg på med Meyer i spissen gjør ikke saken bedre i denne prosessen , faktisk uvisst hvilken linje de vil legge seg på , utrolig nok når man ser tilbake på hvor klar de var på tunnelløsning rundt bybane saken til Åsane .En fordel her når det gjelder Høyre , er at velgerne deres er uenige med Meyer i bybane saken , de beliter seg ikke , så får vi se hvordan det ender , man har mange eksempler på at man ikke bryr seg om hva velgerne mener dessverre .

En sak som nå kom opp var fylkestingsrepresentant Framnes sine spørsmål om disse såkalte underjordiske bybane stoppene , hvor argumentene både blant kommunens og fylkeskommunes byråkrater mot tunneltraseen var de store driftsomkostningene knyttet til ett underjordisk stopp i sentrum. Her kom det altså frem at man så for seg og bruke 10 til 30 mill for og drifte ett slikt stopp , til sammenligning bruker Oslo 3,9 mill på og drifte sitt siste nye T-Bane stopp .Kollektivdirektør Håkon Rasmussen ble en gang bedt om og utdype disse store summene knyttet til underjordisk bybanestopp , han viste da til at det nye underjordiske stoppet ved Haukeland ville koste 14 til 23 mill og drifte , dette var da sammenlignings grunnlag for ett stopp under jorden ved en eventuell bybane til Åsane gjennom tunnel . I senere tid kommer det frem at en kostnad på ca 5 mill knyttet til drift , renhold og vakthold av byggetrinn 4 ( vognhall Fyllingen , holdeplass Haukeland og 2 heiser på Kristianborg ) er det reelle , ikke 14 til 23 mill som tidligere er brukt som argument . Framnes stiller spørsmål om det er slik man tilpasser argumentasjonen , med mulig uriktige / fordekte opplysninger i sakspapirene . Fylkesdirektør Rune Haugsdal sier det er alvorlig om noen politikere ikke har tillit til sakspapirer og at det da reageres på at der er operert med to forskjellige drifts og vedlikeholdskostnader , den ene inkluderer fremtidige rehabiliterings kostnader og er dermed mye høyere , dette reagerer Framnes på og mener de har gitt to forskjellige svar på Haukeland stoppet  , dette tar ikke han for god fisk , og vil ha svar på hvorfor fylkeskommunen gir ulike svar på drifts kostnader .

Man har jo også budsjett smellen når det gjelder bybanen til Fyllingen , en sprekk i milliard klassen som måtte dekkes av midler som var tiltenkt andre påkrevde ting . Man kan neppe se for seg ett annet scenario når det gjelder bybanen til Åsane , sprekker har allerede kommet med store milliard overskridelser , og flere vil garantert komme . Dette vil gå på bekostning av mye annet som er prekært i kommunen og fylket generelt , utbedring av vei og tog nett til Voss feks , eldre omsorg ,rusproblematikk , bolig mangel for vanskelig stilte, idrett , barn og ungdom osv osv . Det er heller ikke avgjort hvilke midler regjeringen vil avse til denne banen  , heller ikke ett såkalt forskudds lån fra fylkeskommunen , men likevel prøver man på fortgang i prosessen rundt bybane over Bryggen og videre til Åsane

Ett ufremkommelig sentrum i årevis har vi vært inne på flere ganger , ett påbegynt byggearbeid vil føre til store nedleggelser innen næringer i området sentrum ,Torget og Bryggen med betydelige tap av arbeidsplasser , Koengen vil være ubrukelig til konserter og annen kulturvirksomhet i beste fall 10-15 år frem i tid under en eventuell byggeperiode , samme gjelder store deler av sentrum , inklusiv Festplassen . Etter en eventuell byggeperiode vil mye av området være ubrukelig for den type bruk vi er vant til pr idag , den menneskelige linje gjennom byen vil være radikalt nedskalert. Mye av det som vil bukke under i en byggeperiode vil aldri kunne reise seg igjen slik vi er vant til pr i dag .

Alle uteserveringer i området Torget / Bryggen vil helt eller delvis forsvinne , ellers vil det ikke være plass til bane og stopp , eventuelt fotgjenger felt , og sykkelsti ( lurer på hvor de har tenkt den skal gå ) Det vil og være ett sikkerhets problem rundt fotgjenger virksomhet i området når en bane skal til stadighet passere der , tegning under her viser linjen som er streket opp , og dermed fjerner uteserveringer og rekreasjons muligheter rundt Vågen /Torget og Bryggen vår :

Varelevering vil kun være mulig inn fra noen få gater , noen steder må de attpåtil rygge ut igjen , og når de endelig har kommet seg ut igjen fra området , må de til Eidsvåg for og snu , hvis de skal enten den ene eller andre veien  , dette er hvis der er bedrifter igjen og levere noe som helst til  , det gjenstår og se , så flere leverandører vil og gå på store tap pga dette prosjektet , tegning under her viser hvor man er tiltenkt såkalte transport korridorer :

Anne – Margrete Bollmann fra Bergenslisten og ordfører kandidat fra dette partiet hadde ett innlegg som sier det meste om sammensetningen og fremferden i det politiske styrende miljø i Bergen , se under her  :

For alle som er glade i Bergen og Bryggen er ett byråd som fremdeles innehar makten selv ved mistillit , dårlig nytt . Vi har sett at Valhammer , Bakke , Fjeldstad og co, ikke skyr noen midler for og tvinge igjennom bybane planene over Bryggen

Bryte løfter til velgerne rett etter valg , i bytte mot byrådsmakt

Stille kabinettspørsmål , men velger likevel og bli sittende

Kjøre omkamp på bakrommet etter nederlag i bystyret , gå i hemmelige forhandlinger og inngå “avtaler” med utbrytere fra andre partier som svikter sine velgere og eget parti

Kjøre hurtig saksbehandling av reguleringsplanen for bybanen gjennom sentrum og over Bryggen , drive hemmelighold og ekskludere motstemmer i plan prosessene

Regimet fortsetter har vi fått med oss , nå med Bakervik i spissen  , der er det allerede proklamert at bybanen blir den viktige saken deres , kynisme og velgerforakt regjerer , man kan forvente seg enda mer av hastevedtak , skjulte prosesser og hersketeknikker frem mot neste valg .

For oss som er glade i byen vår , er dette dystre tider , en beinhard kamp står for døren for og berge Bryggen og sentrum i Bergen , forhindre 10-20 års byggevirksomhet og stengt by , forhindre at verdensarven Bryggen og byens viktige sosiale møteplass blir forvandlet til en evig togtrase’ med skrikende tog hvert 1-2 min på gyngende grunn .

Bergenslisten vil gjøre alt for og stoppe dette vanviddet , målet er og få mange plasser i bystyret ved neste valg , for og klare det trenger vi hjelp fra alle som er med oss på saken , vi trenger kandidater , hjelp til og utføre ulike oppgaver og virksomheter , i det hele tatt  , ønsker du og bidra /hjelpe på en eller annen måte , bli medlem osv kan Bergenslisten kontaktes på mail [email protected]

Eduardo “Doddo” Andersen mener i sitt debatt innlegg i Bt at der er langt større utfordringer og bruke tid på enn Bybanen over Bryggen , verden går av hengslene , med krig i Europa og Afrika , sykehjem opplever kutt , Robin Hood huset sparer på strøm , forsømt barnevern , droner og sult i verdensdeler , Putin sitt skrekkvelde , Xi Jinping fra Kina tåler ikke demokrati osv osv  , jeg ser den , for all del , men når de styrende organ i Bergen ikke ser det slik , og kjører denne bybane saken som en fane i arbeidet deres på tross av at andre ting burde vært prioritert  , er det lov til og ta til motmæle for og redde byen vår , verdensarven  , arbeidsplasser , næringer , kultur og tradisjoner . Man kan ikke sitte stille og se på denne fremferden .

 

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg